Áttörés! Szabad a kütyühasználat Amerikában!
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal úgy döntött, hogy „a repülés minden szakaszában” engedélyezi a hordozható elektronikus eszközök használatát az utasoknak, beleértve a wi-fi kapcsolatot – a mobiltelefonos beszélgetések kivételével. Az intézkedés bevezetését az FAA az év végére tervezi, és a közlemény azt is jelzi, hogy a hordozható eszközök biztonságos működését „kaputól kapuig”, vagyis a gépbe szállástól a kiszállásig a légitársaság kell, hogy garantálja és igazolja. Amíg a társaság nem végzi el az engedélyhez szükséges teszteket és nem fogadtatja el az FAA-vel az ezzel kapcsolatos politikáját, addig az illető társaságra és utasaira még a jelenlegi korlátozó jellegű szabályok vonatkoznak.
A mobilbeszélgetések tilalmát nem az FAA, hanem a Szövetségi Kommunikációs Bizottság, az FCC erre vonatkozó szabályozása tiltja, amely nem engedélyez semmiféle levegőben történő mobiltelefon-hívást. A telefonok mobilforgalmát tehát továbbra is ki kell kapcsolni, illetve az okostelefonokat átállítani „repülési” módra, közben azonban a gépre telepített wi-fi kapcsolat továbbra is működhet, szintén használható a bluetooth, amivel például a hordozható eszköz kiegészítői dolgoznak.
Az FAA ugyanakkor azt is előírja, hogy fel- és leszálláskor a működő eszközöket is megfelelő módon az ülések zsebébe kell tenni, illetve a nehezebb eszközöket (laptopokat például) vagy az ülés alatt, vagy a fejfeletti zárható tartórekeszbe kell tenni ugyancsak a fel- és leszállás idejére, ugyanis másképp zavarhatják az esetleg szükségessé váló vészkiürítést. Ugyancsak előírja az FAA, hogy a személyzet biztonsági bemutatója alatt arra kell figyelni, és nem az elektronikus berendezésekre, de egyébként ugyanúgy kéri a hatóság, hogy a biztonsági bemutató alatt (papír) újságot vagy könyvet se olvasson senki.
Az első két légitársaság a Delta és a JetBlue volt, amelyek máris megkezdték az intézkedés előkészítését. A Delta közleménye szerint a társaság már végrehajtotta valamennyi típusán a könnyítéshez szükséges teszteket valamennyi repülési szakaszra nézve, több mint 570 gépe áll készen arra, hogy a fedélzetén az utasok használhassák e-olvasójukat, tabletjüket és okostelefonjukat (mobilbeszélgetés nélkül) már a gurulás, a felszállás és leszállás közben is a belföldi vonalakon. Év végére, amikor életbe léphet az új rendelkezés, a Delta Connection több mint 500 gépét is felkészítik erre, hangzik a közlemény. A JetBlue főnöke, Ribin Hayes azzal üdvözölte a szövetségi döntést, hogy az megfelel a mai technológiának és a társaság utasai kívánságának egyaránt.
Az FAA tehát arra a következtetésre jutott, hogy a hordozható elektronikus eszközök nem jelentenek biztonsági problémát, ugyanakkor a hatóság arra is felhatalmazza a légitársaságokat, hogy adott esetben viszont, rossz látási viszonyok között végrehajtott leszálláskor, mivel „bizonyos leszállító rendszerek nem bizonyultak toleránsnak a hordozható eszközök iránt, a személyzet felszólíthatja az utasokat a berendezések kikapcsolására.
Nem üdvözli teljes mellszélességgel a változást a Közforgalmi Pilóták Szövetsége. Az ALPA arra figyelmeztet, hogy miközben nagyon is egyetért azzal, hogy a kézi eszközök működésének engedélyezése előtt igazolni kell ennek biztonságát, továbbra sem tartja praktikus megoldásnak, hogy az utasokra bízzák a berendezések szelektív kikapcsolását rossz időjárási viszonyok között. A szervezet azzal fordul az utasokhoz, hogy vegyék tudomásul, mekkora kockázatot jelenthet egy-egy hordozható eszköz használata, ha a személyzet bármelyik tagja arra szólítja föl a fedélzeten lévőket, hogy ezeket kapcsolják ki.
Az EASA, az európai repülésbiztonsági hivatal egyelőre nem reagált az amerikai fejleményekre.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!