Átvizsgálják az óriásgépek hajtóműveit
Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az NTSB ajánlást tett közzé, amelyben az új Boeing 747-eseken szolgáló General Electric GEnx-2B hajtóművek azonnali vizsgálatát javasolja. Az NTSB szerint félő, hogy olyan korróziós hibája van a hajtóműveknek, ami akár több hajtómű egyidejű leállását is okozhatja az egyébként vadonatúj gépeken.
Mint arról korábban beszámoltunk, a hajtóművel az első probléma nem is a 747-esen, hanem egy frissen elkészült és gurulópróbán futó Air India 787-esen jelentkezett a dél-karolinai North Charlestonban. A későbbiekben Sanghajban egy 747-8F teherszállítónak felszállás közben állt le az egyik hajtóműve.
A valószínű bűnös a hajtómű egyik tengelye, amelyen egy tesztpéldány szétszerelése után hajszálrepedéseket találtak. A 787-esek összes ilyen típusú hajtóművét átvizsgálták a gyári incidens után, a Jumbókét viszont még nem, tehát most ezek kell, hogy egy időre a földre kényszerüljenek.
A sanghaji incidens az orosz Air Bridge Cargo gépével történt, az egyes számú hajtómű még a betonon, nekfutás közben állt le, 50 csomós sebességnél, a pilóták megszakították a felszállást és visszagurultak az állóhelyre. A meghibásodott hajtómű mindössze 1200 órát repült. Miután ezt a példányt szétszerelték, az NTSB ajánlására rajta kívül összesen 47 hajtóművet kell átvizsgálni, és esetleg cserélni a hibás alkatrészt, amely a szakemberek szerint nem gyártási hiba vagy anyagfáradás miatt okoz problémát, hanem bizonyos környezeti adottságok miatt, olyan gépeknél, amelyeket gyakran használnak erősen párás környezetben.