Az elátkozott reptér: halasztott próba, nyitás 2016-ban?
Elképesztő, de igaz, még tovább halasztják Berlin új nemzetközi légikikötőjének megnyitását. Ez annyit jelent, hogy a hatalmas beruházás legalább öt évet csúszik, az amúgy is már többször eltolt eredeti, 2011-es befejezési dátumhoz képest.
Januárban már kiderült, hogy az idei teljes megnyitás sem reális, de szó volt arról, hogy 2014 folyamán legalább egy óvatos próbaüzem beindítható lenne, erre pedig, napi mindössze hat járattal, a Germania légitársaságot jelölték ki.
A Berlin Airport igazgatója, Hartmut Mehdorn, aki a Deutsche Bahn, majd az Air Berlin éléről került a szerencsétlen óriásberuházás élére, a német kormányhoz intézett levelében azt írja: „El kell fogadnunk, hogy nem kapunk elegendő támogatást az igazgatótanács tagjaitól a tesztüzem beindítására”. Vagyis a berlini polgármester által vezetett testület többsége még mindig nem látja alkalmasnak a repülőteret arra, hogy gépeket és utasokat fogadjon.
Mehdorn a dpa hírügynökség információi szerint ugyanakkor a további csúszásért a német légügyi hatóságokat is hibáztatja, amiért az utolsó pillanatokban újabb specifikációkat írtak elő az északi pálya zajvédelmére vonatkozóan. Az ezzel kapcsolatos munkálatokat tehát csak 2015-ben tudják elkezdeni, írta levelében Mehdorn.
A Germania idén nyártól remélte a próbaüzem megkezdését a reptér északi mólójánál, de erről a jelek szerint le kell mondania. Az újabb bejelentések ugyanakkor sem a próbaüzem, sem az átadás időpontját nem jelölik meg, most még csak olyan szokásos utalás sem szerepel a szövegekben, mint mondjuk 2015 év vége vagy 2016 eleje.
Mindeközben az Air Berlin, a Lufthansa mellett a másik nagy társaság, amelynek működésében igen nagy gondokat okoz a késés, az eddigi jogi előkészületek nyomán néhány hete hivatalosan is benyújtotta a potsdami bírósághoz keresetét a berlini repülőtérrel szemben.
A légitársaság 48 millióra perli a késés miatt a repülőteret, de ez feltehetően a végösszegnek csak a kisebbik része, az Air Berlin ugyanis azt követeli, hogy Berlin Brandenburg térítsen a légitársaság által a repülőtéren finanszírozott és felépített, de eddig fel nem használt létesítményei után, és ugyancsak fizesse meg a cég kiadásait a Tegel repülőtéren, ahol most működteti a berlini központját.
Ezeknek a követeléseknek a végösszege pedig természetesen attól függ, mikor nyitják meg végre a Berlin Brandenburg légikikötőt. Apró érdekesség, hogy a jogi eljárás beindításakor Mehdorn még az Air Berlin vezérigazgatója volt, tehát most neki kellene állni a sarat a saját maga által kezdeményezett perben.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!