Az első nosztalgia 266-os?
Az utóbbi években felújított veterán autóbuszok felújításához általában kalandos történetek párosulnak: a már-már teljesen kihaltnak vélt típusok utolsó megmaradt példányaira általában tanyákon és különféle eldugott helyeken lelnek rá, majd a rendkívül rossz állapotban lévő, sokszor igen hiányos járműveket rengeteg idő, energia és pénz ráfordításával sikerül gyakorlatilag teljesen újjáépíteni, bár bizonyos alkatrészek néha így is pótolhatatlannak bizonyulnak.
Tanulva a régi idők hibájából, néhány cégnél a leselejtezett típusok egy-egy példányai szerencsére nem a bontóba, hanem még üzemképes állapotban a telephely egy védett szegletébe kerülnek, így azok restaurálása is jóval könnyebben, olcsóbban és egyszerűbben elvégezhető majd, ha elérkezik az ideje.
Így tett, illetve így tesz a Hajdú Volán is, ahol már egy 266-os, egy 260-as és egy 284-es is megmenekült a lángvágók elől – az előbbi busznak ráadásul most jó esélye van a teljes megújulásra.
Az Ikarus 266-os a vidéki Magyarország egyik emblematikus járműve, 1972 és 1990 között több mint 5100 került a hazai Volánokhoz, néhány cégnél – például Borsod, Kunság – még ma is viszonylag nagy darabszámban futnak. Máshol viszont már bő egy évtizeddel ezelőtt eltűntek a flottából, selejtezésüket elsősorban a koruk és a korszerűtlen, laprugós futóművük indokolta.
A Hajdú Volánnál 2004-ben búcsúztatták el a típust, a megőrzésre kijelölt BPY-008 rendszámú buszt viszont még 2002-ben „tette el” a cég. A jármű 1987-es gyártású, nagyjából gyári állapotban van, a motorja se lett D10-esre cserélve, hanem az eredeti D2156 típusú. Az elmúlt kilenc évet a cég berettyóújfalui telephelyén töltötte mozdulatlanul, ezalatt igazából csak egy komolyabb szépséghibája keletkezett: a második ajtó utáni oldalablak valahogy betört. Figyelemre méltó, hogy majd’ egy évtizednyi ácsorgás után is üzemképes maradt; nem volt szükség vontatásra, a saját lábán érkezett be Debrecenbe.
A kitört oldalüveget már pótolták is, a cél viszont természetesen a teljes körű restaurálás, ami optimális esetben talán már jövőre meg is valósulhat. Addig is néhány képpel próbáljuk meg feleleveníteni a busz aktív éveit: