Az évszázad harmadik pályaudvara készül a cívis városban

MTI/iho   ·   2015.11.12. 18:45
00kicsi

Jövőre kezdődik, és 2019-re készülhet el Debrecen új, minden tekintetben intermodális főpályaudvarának megvalósítása – jelentette be Papp László polgármester a Nagyállomás épületében tartott sajtótájékoztatón. Az összesen 1150 ezer négyzetmétert érintő felújítás a pályaudvar jelenlegi épületét meghagyja, mellé két irodaszárny és új, 390 férőhelyes parkoló épül, a felszín alá helyezik a 4-es utat és a buszpályaudvart is. Sokak régi vágya, hogy az egyre inkább életre kapó Zsuzsivasútról közvetlen átszállás legyen akár a nagyvasútra, akár a városi, helyközi járatokra, a tervek Tasó László államtitkár szerint erre is kitérnek majd.

A képre kattintva galéria nyílik (a látványtervek forrása: haon.hu)

Az új főpályaudvar az előtte kialakított, zöldfelületű sétálóövezettel közvetlenül kapcsolódik majd a városhoz, ez a szerves kapcsolat a második világháború után, a romeltakarítást és az újjáépítést követően változott meg. Eddig a kormány három – Kaposvár, Zalaegerszeg, Eger – megyeszékhelynek adott fejlesztési lehetőségeket ebben a pénzügyi ciklusban a Modern városok programban elkülönített 42 milliárd forintból. Tasó László hozzátette még, 2016 végére az egységes utastájékoztató- és tarifarendszer is megvalósulhat, egyetlen jeggyel lehet bármelyik közlekedési eszközön, bárhova eljutni az országban.

Megkérdeztük a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) véleményét is az új pályaudvar terveiről, a következő választ kaptuk: „A debreceni Nagyállomáshoz tervezett intermodális csomópont kapcsán egyesületünk üdvözli, hogy egy régi probléma megoldásaként az autobuszpályaudvar és a vasútállomás közös helyszínre kerül, lényegesen javítva így a lehetséges átszállási kapcsolatokat a két közlekedési mód között. A tervezett intermodális csomópont minőségében lényegesen felülmúlja a jelenlegi épületeket, ami önmagában utasvonzó hatással bírhat. A beruházással együtt megvalósul a Nagyállomás környékének rendezése, ami régóta várat már magára. A megépülő komplexum nagyban növeli a terület élhetőségét és értékét. Funkcionalitás szempontjából azonban szerencsétlennek látjuk a tervezett komplexumot, mert az teljesen elkülönített üzemként tekint a vasútra, a helyközi autóbuszokra és a helyi közlekedésre, valamint a tervek egyértelműen autóbuszos végállomásként tekintenek a Nagyállomásra. Emiatt számos olyan utas is átszállásra fog itt kényszerülni, akik egy integrált rendszerben átutazhatnának átszállás nélkül is, valamint jelentős költséggel két, nagyméretű föld alatti buszparkoló épül a végállomásozó buszok kiszolgálására. Külön problémának látjuk az állomás előtt elhaladó trolibuszvonal kezelését. A fenti aggályainkat a város és a közlekedési társaságok illetékeseinek eljuttattuk. Mindezekkel együtt úgy látjuk, a beruházás javítani fogja Debrecen közösségi közlekedésének helyzetét, azonban a pénzügyi források felhasználása szempontjából nem optimális. Lényegesen jobb költség-haszon aránnyal bírt volna egy olyan terv, amely a Nagyállomás integrált fejlesztése mellett a város más közlekedési csomópontjait is fejleszti.”

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek