Bevásárlás AF/KLM módra

iho/repülés   ·   2011.09.16. 13:00
nyito

A most bejelentett információk szerint az Airbustól 25 hosszabbított törzsű A350-900-es változató gépet vásárolnak, 35 opció mellett. Az európai gépeket 2018-tól kezdik majd átvenni. A Boeing sem járt rosszul: a 787-9-es típusból 25 megrendelés és 23 opció a mai eredmény, további 10 gépet már egy meglévő szerződés alapján az ILFC-től fog lízingelni a KLM. A Boeing-ek hamarabb, már 2016-tól felvehetik a szolgálatot. A kétszer 25 gépes fix megrendelés-csomag értékét 11.2 milliárd dollárra becsülik, a pontos árak (így a listaárból nyújtott kedvezmények) természetesen nem lesznek ismeretesek. A teljes, opciókat is tartalmazó csomag költségei elérik a 27 milliárd dolláros listaárat.

Az A350-esek természetesen Rolls-Royce Trent XWB hajtóművekkel érkeznek, a 787-9-esekről még nincs információ: a General Electric GEnx vagy a Rolls-Royce Trent 1000 lehet a befutó.

Az Air France-KLM eddig ismert középtávú flottafejlesztési tervei között 73 új, széles törzsű repülőgép forgalomba állítása szerepel 2024-ig, azaz 43 A350-900-ast és 30 787-9-est vásárolnának. A mai bejelentést tegnap hagyta jóvá a közös igazgatótanács.

A350 és 787, Air France-színekben <br>(fotó: Air France)

A francia források szerint politikai okokból levezethető (bár a cég elnök-vezérigazgatója, Pierre-Henri Gourgeon kifejezetten tagadta, hogy meghajoltak volna a politikusok kívánságai előtt) lépés, hogy a két típusnak csaknem azonos darabszámban kell megjelennie az egybeolvadt légitársaságnál. Persze a Boeing sajtóközleménye valószínűleg nem véletlenül hangsúlyozta, hogy kilenc francia cég is beszállítója a 787-es programnak (Dassault Systèmes, Labinal, Latécoère, Messier-Bugatti, Messier-Dowty, Michelin, Radiall, Thales és Zodiac).

A 787-esek váltják majd a kedvelt MD-11-eseket <br>(fotó:  luftfahrt.net)

Az értesülések szerint a 787-esek elsősorban a KLM maradék MD-11-eseit váltják fel, míg az A350-900-asok az Air France Airbus A340-300-asai és Boeing 777-200ER gépei helyére érkeznek majd. A 777-300ER-ek váltótípusa egyelőre még sokesélyes: a Boeing nemrég bejelentett frissítése, a 777-8X és -9X mellett a 787-10-es és az Airbus A350-1000-es változatok között dől majd el a verseny. Érdekesség, hogy a 777-300ER-ből jelenleg 14 gépre van érvényes megrendelése a két légitársaságnak.

Messze még a búcsú a 777-200ER-ektől <br>(fotó: plane-mad.com)

Érdekesség, hogy a Les Echos tudósítása szerint az Air France saját kézbe veheti az A350-esekre kerülő Rolls-Royce Trent-hajtóművek karbantartását. Sőt, nem csak saját, hanem más légitársaságok hajtóműveire is kiterjed a megegyezés. Ez pedig komoly konkurenciát jelenthet a Rolls-Royce-nak, hiszen számára fontos bevételi forrás a hosszú életű hajtóművek karbantartása, felülvizsgálata.

Kapcsolódó hírek