Boeing–Comac: verseny és együttműködés
Együttműködési megállapodást írt alá a Boeing és a Comac, a legnagyobb amerikai légiipari vállalat és a kínai utasszállítókat fejlesztő és gyártó cég. A megállapodás a kínai polgári légiipar fejlesztését célozza, először egy olyan kutatóközpont felállításával, amely az energiatakarékosság és a káros anyagok kibocsátása dolgában végez kutatásokat.
Az intézményt Pekingben, a Comac technológiai kutatóközpontjában indítják be, de munkájába bevonják a kínai egyetemeket és a témában jártas kutatóhelyeket is, hogy megfelelő módszereket fejlesszenek például a bioüzemanyagok előállítására.
Egy másik érdekes pontja a megállapodásnak, hogy a két cég vezetői évente találkoznak egymással, és összevetik egymás előrejelzéseit a repülőgépek piacáról.
A hír azért váltott ki érdeklődést világszerte, mert noha a Boeing már negyven éve ad el Kínában repülőgépeket és aviatikai rendszereket, a mostani fejlesztéseket nézve a cégek egyre inkább kemény piaci ellenfeleknek is számítanak. A Comac reményei szerint a C919-es már 2014-ben repülni fog, és a gép hosszabb változatát kifejezetten az Airbus és a Boeing termékeinek versenytársaként fejlesztik a kínaiak.
A megállapodás aláírásakor Jim Albaugh, a Boeing vezérigazgatója is úgy fogalmazott, hogy az új technológiai központ azt mutatja: két vállalat az iparági verseny közepette is képes partnerré válni olyan kihívások megoldására, amelyeket egy cég egyedül nem tud megoldani.
A kínai polgári légügyi hatóság előrejelzése szerint egébként ebben az évben az országon belüli utasforgalom meghaladja a 300 milliót, 2030-ra pedig már évi másfél milliárd utasra számítanak. A Boeing előrejelzése szerint ehhez a fejlődéshez Kínának 2030-ig nem kevesebb mint 5000 új utasszállító repülőgépre lesz szüksége.