CSeries: ismét halasztás
A kanadai cég nemrég kinevezett elnöke, Alain Bellemare ezt egy, a részvényeseknek tartott konferencián jelentette be, de hozzátette, a döntés már korábban megszületett. Az elnök elődje, Pierre Beaudin februárban még az idei átadást jelezte tarthatónak, ezt az időintervallumot 2014 eleje óta hirdeti a gyártó.
A Bombardier szóvivője annyit finomított a mostani bejelentésen, hogy az első gép szolgálatba állítása 2016-ban történik, de a típusengedélyt a rövidebb CS100-as változatra még 2015-ben meg fogja szerezni a cég, azt is hozzátette, hogy az átadás-átvétel inkább a vevőn múlik, állítólag az első üzembentartó nem akarja a jövő évnél korábban forgalomba állítani a gépet, egyébként mostani hírek szerint ez nem az AirBaltic, hanem a Swiss lesz, miután az eredeti kibocsátó légitársaság, a Braathens Aviation a maga részéről halasztotta megrendelt gépei átvételét.
Annak ellenére, hogy a kanadai cég vezetése igyekezett csökkenteni a bejelentés súlyát, a Bombardier-részvények árfolyama a pénteki tőzsdezárásra némiképp esett.
Kétségtelen, teszi hozzá mindehhez egy elemző cég képviselője, az elmúlt években több nagy repülőgép-fejlesztési program szenvedett igen komoly késedelmet, akár ha az A380-as, akár a B-787-es sorsára gondolunk.
Egy másik légiközlekedési agytröszt szerint valójában a papírmunka sem fog elkészülni még az idén. Ezt valószínűsíti egy, a bejelentéshez fűzött internetes kommentár is, amely azt állítja, a jelenlegi csúszás oka, hogy a gép fejlesztési dokumentációja franciául készült, miközben a kanadai hatóság is angol nyelven kéri, és nyilván angol nyelvű kell, hogy legyen az a dokumentáció, amellyel a gép megkapná az FAA és az EASA típusengedélyét is a Kanadán túli üzemeltetésre.
A típus piaci sikereinek lehetőségét az elmúlt időkben elég sokan megkérdőjelezték, illetve több légitársaság attól tette függővé a megrendelést, hogy a gépnek hogyan alakul a berepülési programja, sikerül-e az ígért paramétereket az ígért időre teljesíteni a prototípusokkal. Akinek viszont elfogyotta türelme, az az egyik legnagyobb potenciális megrendelő. Akbar Al Baker, a Qatar Airways szókimondó vezére, aki a program indulásakor legalább húsz példány megvételét helyezte kilátásba, néhány napja, tehát még a csúszás hivatalos bejelentése előtt azt mondta: elege van az állandó halasztásokból, és a Bombardier új típusa helyett az Airbus új hajtóművekkel felszerelt egyfolyosós A320neo gépcsaládjából vásárol majd, ami Al Baker szerint tökéletesen betölti a CSeries szerepét.
Ez azért eléggé kemény vélemény, mert a kanadaiak legfőbb érve a típus mellett épp az, hogy a CSeries, ellentétben a kategóriát uraló Airbus- és Boeing gépcsaládokkal, teljes egészében modern, a legújabb technológiát képviseli, és ezért a versenytársaknál előnyösebben üzemeltethető utasszállító lesz.
A gépre jelenleg 243 példány fix megrendelése létezik, ami egyelőre nem elég a fejlesztési költségek fedezésére. A Bombardier korábban más programok leállításával (Learjet 85), elbocsátásokkal és egyéb intézkedésekkel próbált elég pénzt és erőforrást átcsoportosítani a CSeries fejlesztésének befejezéséhez.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!