Drónháború, Heathrow – elsőre nem sikerült megbénítani a repülőteret
Heathrow Pause – a kampánycsoport nevében is jelezte célját, vagyis hogy ötnapos szünet álljon be Európa legforgalmasabb repülőterének életében, legyenek járatkimaradások, ne szálljanak fel a gépek, az érkezőket tereljék máshová annak következtében, hogy összehangoltan és szervezetten kisebb drónokat, repülőeszközöket engednek fel a légikikötő körzetében.
Ami egy ilyen típusú szerveződés számára feltehetően a legnagyobb kudarc: a médiában is zajosan beharangozott akció, ami miatt sokan valóban a repülőtér leállására számítottak, gyakorlatilag teljesen észrevétlen maradt, egyetlen gépet sem kellett késleltetni az indulásában vagy más repülőtérre átterelni.
A kudarc oka feltételezések szerint egyrészt az lehetett, hogy a repülőtér körül a hatóságok erős jelzavarást alkalmaztak, illetve egy-egy drón működésbe lépésének első pillanataiban képesek voltak egyfelől radarral, másfelől telepített akusztikus felderítő eszközökkel észlelni a reptetést.
A másik ok nyilván az intenzív – az érintettek szerint igen kemény – rendőri fellépés volt. Ennek erejét abból lehet lemérni, hogy a reptér tilalmi zónájában összesen tizenkilenc aktivistát vettek őrizetbe, akiket a közrend megzavarásával vádolnak, az akció egyik fő szervezőjét a közrend megzavarását célzó összeesküvés vádjával állt az akció után bíróság elé és ő a jelek szerint akár hónapokra is őrizetben maradhat. Az őrizetbe vételek egy része sajtójelentések szerint még azelőtt történt, hogy az illetők felengedhették volna a drónokat.
A Heathrow Pause a maga részéről ennek ellenére – vagy tán épp ezért – az akció kiterjesztésével fenyeget, egyben éles hangon számon kéri a repülőtéri hatóságoktól, hogy saját biztonsági előírásaikat megsértve, nem állították le a forgalmat, annak ellenére, hogy tizenhat esetben a zavarás és a rendőri beavatkozások ellenére sikeresen felengedtek drónokat a tilalmi övezetben, igaz, csak kis magasságban.
Az akció előtti nyilatkozatok ugyan ezzel fenyegettek, de a kudarc után a szervezet kifejtette, sosem az volt a célja, hogy megbénítsa a repülőteret, hanem az, hogy tárgyalásokra késztesse az illetékeseket Heathrow bővítésének, a harmadik pálya építésének környezeti veszélyeiről.
Hogy az újabb akció mit jelent, milyen eszközökkel, mennyi időre és mikor próbálják újra megzavarni a reptér forgalmát, azt a Heathrow Pause egyelőre még nem hirdette meg, csak arról biztosította a közvéleményt, hogy az is „erőszakmentes” lesz, és senkinek nem veszélyezteti az életét.
A reptérkezelő szerint a légikikötő felkészült az esetleges újabb drónos akcióra, a repülőeszközök detektálása mellett „biztonságos eljárásokat” alkalmaznak. A közlemény szerint az üzemeltetők egyetértenek azzal, hogy lépések szükségesek a klímaváltozás ügyében, de illegális tevékenységet folytatni az utasok repülésének megzavarására kontraproduktív és felelőtlen.
A repülőtér bővítése jónéhány éve hatalmas vitákat és politikai viharokat is gerjeszt az Egyesült Királyságban. Az elfogadott alapkoncepció végülis teljesen új délkelet-angliai légikikötő építése helyett a harmadik pálya építését irányozza elő, de Heathrow kérdésében újra és újra változnak a parlamenti állásfoglalások, a törvényhozási szakbizottságok döntései.
A nyáron nyilvánosságra hozott, 30 milliárd fontos tervezet ugyancsak harmadik pálya építésével számol és 2026-ra reméli az üzembe helyezést, az M25-ös autópályát alagúton vezetnék át a pálya és a párhuzamos gurulók alatt. A bővítés új terminál telepítését is jelentené, Heathrow kapacitása a teljes kiépítettség esetén a jelenlegi évi százmilliósról százharmincöt milliósra bővülhetne, annak árán, hogy 761 lakóépületet kellene elbontani, gyakorlatilag Longford község eltűnne a térképről.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!