Egy hete eltűnt pilótát és gépet keresnek Romániában

iho   ·   2015.08.12. 11:15
cim3

Az eltűnt gép néhány hete az őcsényi Vitorlázórepülő Európa Bajnokság mezőnyében, hazai pilótával<br>(fotó: Mattburger Zsolt)

Magyar sportrepülőkörökből származó értesülés szerint a román sajtóban tévesen jelent meg az eltűnt repülőgép lajstromjele és típusa, nem 5955, hanem D-5855-ös a lajstromjele. Tehát nem lengyel SZD-55-ösről, hanem egy Jonker JS1 típusú gépről van szó, amely a mai 18 méteres kategória egyik ütőképes, sikeres vitorlázógépének számít, több ilyen gép, köztük épp ez a példány is szerepelt a nemrég lezajlott őcsényi Európa Bajnokság mezőnyében egy hazai versenyzővel. A géppel tehát korábban magyar pilóták repültek, és Mircea Crăciun tőlük kapta használatra a repülőgépet. Maga a pilóta is többször versenyzett Magyarországon, a hazai vitorlázórepülők barátjaként.

Korábban írtuk:

Hetedik napja keresnek Romániában egy eltűnt vitorlázógépet és pilótáját. A német lajstromban lévgép augusztus 6-án helyi idő szerint 12.30-kor a Brassó melletti vidombáki repülőtérről szállt fel. Pilótája, 57 éves  tapasztalt repülőember volt, több mint háromezer órával, a legnagyobb teljesítményrepülése 700 kilométer feletti.

Mircea Crăciun

A gépet az Aero Klub motoros vontatója emelte a levegőbe, leoldás után egyedül repült tovább, a pilóta a start előtt két-három órás repülést tervezett, a nemrég bérletben behozott és először összeszerelt gép kipróbálására. Crăciun fél órával a start után Predeal fölött, tehát a Brassótól délre eső hegyvonulat magasságában használhatta a telefonját, vagy más hírek szerint valójában hívásról nem volt szó, hanem csak arról, ebben a cellában lehetett utoljára azonosítani a pilóta mobiljának jeleit. Az biztos, hogy ezután valóban nem volt vele kapcsolat.

Eredetileg egy SZD-55-ös lajstromjelét adták meg

A brassói repülőklub vezetője este nyolc tájban jelentette a hatóságoknak, hogy eltűnt a gép. A pilótát rádión és mobilon is hívták, de nem válaszolt, a reptérre nem tért vissza. Ezután a hatóságok beindították a keresőakciót, ami talán az eddigi legnagyobb szabású volt Románia történetében. A keresés szervezése azonban már kilenc órával a felszállás után kezdődött meg.

A kezdeti próbálkozások után a kutatást egy mintegy 200 kilométernyi sugarú körre kellett kiterjeszteni, ebben Brassó és Kovászna, Szeben, Maros, Fehér megye Erdélyben éppúgy beletartozik, mint az Erdélyen kívül eső Arges, Valcea, Prahova, Buzau, Bákó és Vrancea. Vagyis a kutatási övezet nagyon nagy kiterjedésű, ennek megfelelően az eltűnt gép keresésében összesen 1350 ember vett részt. Légifelderítést végeztek a belügyminisztériumi repülőegységek, a hadsereg Puma helikopterei, a mentőszolgálat EC-135-ösei, rajtuk kívül a román repülőklub számos légijárműve, könnyű motorosgépek, ultralightok, sőt, motoros siklóernyősök is, egyes helyeken pedig távirányítású drónokat is bevetettek, eddig hiába. A légi felderítés azért nagyon nehéz, mert a hegyi terep nagy része erdős, és a kutatók csak a fák koronáját látják felülről. A földön hegyivadász alakulatok, tűzoltók, erdőgazdaságiak, hegyi mentők, off-road klubok járművei, helyi rendőri egységek próbálták megtalálni az eltűnt vitorlázógépet és pilótáját.

A Google Earth műholdas térképe: nagyon nagy területet kell átfésülni

Mint azt a román légiforgalmi irányító szolgálat többször jelezte, a pilóta nem ellenőrzött légtérben repült, háromezer méter alatt, ehhez sem repülési terv, sem útvonalengedély nem szükséges. Nem kötelező a vitorlázógépekbe akár automata vészjeladót (ELT), akár válaszjeladót (transzponder) szerelni, ami megkönnyítette volna esetleg a géppel a kapcsolattartást illetve a roncs felkutatását.

Természetesen nincs elképzelés arról sem, miféle baleset okozhatta a gép valószínű lezuhanását vagy hegynek ütközését.

Cumulonimbus a hegyek fölött: belerepülni halálos veszély

Egy internetes hozzászóló szerint az adott napon délután Predeal zónájában igen erős cumulonimbus-képződés indult, a keletkezett viharfelhő elérte a 10-12 ezer méteres magasságot. A repülésben feltehetően tapasztalt netező, aki láthatóan ismerte az eltűnt pilótát is, azt mondja: Mircea Crăciun normális viszonyok közepette egy focipályára is le tudott volna szállni a géppel. Viszont azt is tudta, hogy ilyen felhőbe nem szabad berepülni, vagy hagyni, hogy a gép akaratlanul is belerepüljön, a hatalmas erejű és sebességű fel- és leáramlásoknak semmilyen szerkezet nem tud ellenállni. Ezért a hozzászóló azt érzékelteti, ha a vitorlázógép mégis belekerült a zivatarfelhőbe, akkor azért is nehéz megtalálni, mert darabokra törhette a turbulencia.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek