Egy kényszerleszállás kulisszatitkai
Ha valami rendkívüli történik, arra rendkívüliek, legalábbis rendkívül sokfélék a reakciók, különösen az internet korában. Sokféle félreértés kering annak a Cessnának a sorsáról is, amely hétfőn az M1-M7-es közös szakaszán hajtott végre jól sikerült kényszerleszállást. A gépről azóta is keringenek a világhálón a fotók és a mendemondák, ezért érdemes néhány dolgot tisztázni. Az iho/repülés hiteles forrásból kapta az információkat a pilótával történtekről, illetve a gép szétszedéséről a landolás után.
Mint akkor megírtuk, a HA-IGS lajstromjelű Cessna-152-essel oktatás zajlott, az oktató és növendéke érintéses átstartolásokat hajtott végre: a touch-and-go azt jelenti, hogy a gép megfelelő módon földet ér a bejövetel után, de nem áll meg, hanem rögtön fel is száll a kigurulásból. Az egyik ilyen manőver közben, emelkedéskor vesztette el teljesítményét a motor, és a pilóta, aki azonnal átvette a gép vezetését, úgy döntött, hogy a legbiztonságosabb megoldásként fordulók megkísérlése nélkül egyenesből leszáll a 27-es pálya tengelyével szinte egybeeső autópálya-szakaszon, senki nem sérült meg és anyagi kár sem keletkezett.
Azonban ha egy repülőgép kényszerleszáll, azt nem úgy kezelik a hatóságok, mint ha egy autó motorja állt volna le: egyfelől a Közlekedésbiztonsági Szervezet is vizsgálódik az ügyben, másrészt, mivel a landolás helyszíne egy autópálya volt, a rendőrség is. Arról szó nem lehetett, hogy a gép saját szárnyán hagyja el a helyszínt, ezt a hatóság sem engedi, amíg nem vizsgálják ki az esetet, de nem is tűnt biztonságosnak, mert a helyszíni próbák során a motornak 1300-as fordulatnál ugyanúgy elveszett az ereje, mint az incidens során. A vizsgálat helyszíne a KBSZ tököli hangára, az eset után tehát oda kellett elszállítani a Cessnát.
A helyzet megoldásához a helyszínen lévő hatóságiak is gratuláltak a pilótának, aki szakszolgálati engedélye birtokában azóta is repül. A kényszerleszállás hasonlóképp történhetett, mint amit egy kanadai esetnél örökítettek meg: ez egy nagyobb, négyszemélyes, 172-es Cessna volt, a hátsó ülésből végig tudta egy utas rögzíteni az eseményt, egyébként itt is érdemes felfigyelni a pilóta lélekjelenlétére és körültekintésére: a földetérés után még hagyta gurulni a Cessnát, hogy távolabb álljon meg az utolsó kanyartól, tehát a gép mint akadály jól belátható helyen legyen.
A vizsgálat tárgya tehát nem annyira maga a leszállás, mint az, hogy miért vesztette erejét a gép motorja. Ezt azért is fontos tisztázni, mert néhány évvel ezelőtt egy vidéki repülőtéren megtörtént, hogy valaki cukrot tett egy gép tartályába, a mostani esetnél senki nem tartja valószínűnek az idegenkezűséget, de a vizsgálatnál ezt is számításba kell venni.
Az okot illetően egyébként a gépet üzemeltető csapat is eléggé tanácstalan. Üzemanyag bőven volt, nem fokozatosan csökkent a motor teljesítménye, hanem a többedik átstartolás közben, illetve az abból való emelkedéskor, egyik pillanatról a másikra. A helyszínen csak a motor burkolatát vették le, kívülről nem látszott semmi, minden alkatrész a helyén volt. Ami a műszaki hibát illeti, a Cessna a világ legegyszerűbb karburátorát gyártja ehhez a típushoz, inkább lehetséges a dugulás valamiféle szennyezés miatt, ami átjutott a szűrőn. Esetleg levált egy tömítésdarab, vagy a tankból vált le valamiféle szennyeződés, ezt a KBSZ ki fogja deríteni.
De ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy információnk szerint az üzemeltető ellenőrzött forrásból megfelelő repülőbenzint használ. Megtörténik a gépek és a motorok időszakos karbantartása és a szerelők részéről a napi ellenőrzésük is, felszállás előtt pedig maguk a pilóták, oktatáskor pedig a növendékek is átnézik a gépet, vételeznek mintát az üzemanyagból, ellenőrzik, nem került-e víz a tartályba, ép-e a gép minden porcikája. „Jobb a földön szitkozódni, mint fönt megijedni” – mondta forrásunk.
Aki természetesen cáfolta az interneten felbukkant furcsa hozzászólásokat is, amelyek szerint a kis Cessnát „szétbarmolták” volna az elszállításhoz. Ezeknek a gépeknek a szárnya relatíve könnyen levehető, és a 152-est úgy szállítják nagyobb távon. (Így érkezhetett a gép Európába is: szerkesztőségünk kutakodása szerint a kis kétülésest először Illinois államban, Chicago környékén, majd Németországban, Mannheimben használták kiképzésre.) Teljesen szabályos eljárás a szárny leszerelése, sőt, amikor nagy ápolásokat hajtanak végre a gépen korrózióvédelemmel, akkor is szétszedik. A helyszínen ezt az üzemeltető emberei vagy másfél óra alatt megtették.
A cégnél nagyon remélik, hogy a hónap közepe táján visszakapják a Cessnát, hiszen komoly kiesés, hogy épp a nyári időszak beköszöntével vált ki a forgalomból az egyik bérelhető illetve oktatásra használt gépük – a munkaeszközük.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!