Elektromos csatornarepülés – és a gép, amely nem szállhatott fel
Sikerült a történelmi repülés, igaz, némiképp beárnyékolja az előzmény az Airbus glóriáját. Péntek délelőtt az európai csoport kísérleti gépe, a kizárólag elektromos meghajtással repülő E-Fan az angliai Lydd repülőteréről a La Manche-t átrepülve Calais-ban szállt le, nem sokkal a Bleriot-féle első sikeres csatornarepülés 106. évfordulója előtt.
Mint erről korábban írtunk, az E-Fan kompozit-építésű gép, két üléssel, két, a pilótafülke mögé a törzs két oldalára szerelt elektromos meghajtású légcsavarral, az energiát akkumulátorok szolgáltatják.
A repülés eseménymentesen zajlott, a gépecskét helikopter kísérte, és a Calais-i hangár előtt egyrészt egy Bleriot-replika, másrészt a következő, nagyobb E-Fan típus mock-up-ja fogadta, az ünneplőkkel és a kötelező pezsgővel együtt.
A repülést élőben közvetítették javarészt a kísérő helikopter fedélzetéről, a pilóta, Didier Esteyne elmondta, hogy a gép tökéletesen működött, valamennyi paraméter a határokon belül maradt, az Airbus képviselői pedig azt hangoztatták, történelmi jelentőségű repülést sikerült végrehajtani, ami persze még csak egy kis lépés az elektromos repülés elterjedése folyamatában.
Ami tehát valamelyest zavarja a képet, az az, hogy a szlovéniai Pipistrel cég elektromos repülőgépe eredetileg július 7-ére tervezte a maga Csatorna-repülését, amelynek az előkészítése már több mint fél éve zajlott. Amikor azonban a hatóságok Franciaországban és Angliában is megadták az engedélyt az Alpha Electro Csatorna-repülésére, az Airbus váratlanul bejelentette az E-Fan átkelését. Még váratlanabbul két nappal a Pipistrel-gép tervezett repülése előtt a géphez az elektromos motort szállító Siemens letiltotta, hogy a géppel „hatósági engedély nélkül és a motor gyártójával kötött megállapodás megsértésével” vízfölötti repülést hajtsanak végre.
A szlovénok gépe egyébként egy töltéssel leszállt volna a francia oldalon, és ugyanazzal a töltéssel vissza is repült volna Angliába, ráadásul olyan gépről van szó, amely nem technológiai demonstrátor vagy kísérleti gép, hanem már típusengedéllyel rendelkező, megvásárolható, kiképzésre is alkalmas kétszemélyes elektromos gép. Mint korábban írtuk, a Pipistrelnek korábban is már több sikeres elektromos típusa volt, többek közt az egyetlen ilyen meghajtással repülő négyszemélyes gép.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!