Endresz halála: római zuhanás, méltatlan utójáték

Márványi Péter   ·   2012.05.21. 19:00
cim2

Endreszék még az óceánrepülés előtt

Egy nagy diadal, és egy nagy tragédia. Endresz György és Magyar Sándor 1931-ben szenzációs óceánrepülést hajtott végre, amikor Justice for Hungary névre keresztelt Lockheed Sirius típusú gépükkel nem egyszerűen átjutottak a nagy vizen, hanem a legmélyebben és a legpontosabban repültek be az európai kontinens szívébe. Ha nincs egy rosszul vagy rosszkor állított benzincsap, akkor a tervek szerint Mátyásföldön érnek földet, a köhögő, elhallgató motor miatt azonban Bicske határában kellett letenni a gépet, a puha talajon a Sirius előrebukott és elgörbült a légcsavarja. A diadal így is teljes volt, és a magyar pilóta méltán volt egyik szívesen várt, megbecsült meghívottja kevesebb mint egy évvel később az óceánrepülők római kongresszusának.

A Lockheed Sirius a bicskei kényzerleszállás után: a légcsavart már leszerelték a gépről

Mivel Magyar Sándor közben visszatért Amerikába, Endresz Bitai Gyula navigátorral startolt ma nyolcvan éve, 1932. május 21-én Mátyásföldről a kijavított Siriusszal. Rómába érve azonban bekövetkezett a tragédia: a Littorio repülőtér megközelítésekor a gép a földnek csapódott, kigyulladt, a benne lévők életüket vesztették. A hír megrázta a magyar közvéleményt, és világszerte nagy visszhangot keltett.

A magyar filmhíradó is beszámolt az utolsó repülésről és a temetésről.

És persze azonnal megindultak a találgatások is, vajon egy olyan nagy tudású pilóta, mint Endresz, hogyan is zuhanhatott le, mi lehetett a baleset oka?

Nos, a legvalószínűbb az akkori magyar hatóság vizsgálata szerint is, az alacsony bejövetel közben történt földnek ütközés volt. Endresz a Siriusból nagyon keveset láthatott előre, a hatalmas motor a hosszú orrban teljesen kitakart mindent, a pilóta ráadásul kifejezetten hátul, a szárny kilépőélének vonalában kapott kabint. Endresz feltehetően nem érzékelte, hogy a reptér felé eső lejtő, amely felett süllyedt, nem egyenletes a gépe alatt, hanem teraszos kiképzésű, ráadásul a reptéren földmunkákat is végeztek. A gép az egyik verzió szerint egy teraszkiszögellést, a másik magyarázat szerint egy a munkákból ottmaradt földhalmot kapott el a futóval. Beperdült, a szárnya majd a törzse is a talajnak ütközött.

1932 május 21: start Mátyásföldön

Az akkori magyar sajtó és a közvélemény egy része nem elégedett meg ilyen egyszerű magyarázattal, és nem volt képes belenyugodni, hogy az, akit hősként ünnepeltek egy évvel korábban, és persze azóta is, esetleg hibázhatott a római megközelítésnél. Voltak, akik a navigátor-rádióst tették felelőssé, az ő verziójuk szerint Bitai nem húzta be idejében a gép hasa alá lógatott drótantennát, ez akadt el egy légvezetékben és rántotta le a gépet. A vizsgálat azonban kiderítette, hogy ilyen vezeték egyszerűen nem is létezett a gép pályája alatt.

Ennél a magyar repüléstörténet számára még alantasabb volt az a vita, amit Asbóth Oszkár robbantott ki: a helikopter állítólagos feltalálója, akinek a szerkezete valójában soha nem tudott önállóan, stabilan repülni, azzal vádolta a budapesti Műegyetem mérnökeit, hogy amikor a bicskei kényszerleszállás után a Sirius légcsavarját javították, valamit ők hibáztak, és valójában a hidegpréseléssel helyrehozott légcsavartoll törése okozta a hősök halálát.

A Sirius Budapest felett, a római repülés első perceiben

A műegyetemiek bevádolása annál is inkább furcsa volt, mert épp az egyik ottani kiváló repülőmérnök, Bánhidi Antal volt az, aki az 1931-es óceánrepülést körültekintő, alapos munkával műszakilag előkészítette, ő felügyelte Amerikában a gép átépítését, alkalmassá tételét a nagy repülésre. És persze részese volt a kényszerleszállás után a gép javításának is. Viszont az érthetővé tette Asbóth vádjait, hogy a műegyetemi mérnökök korábban, a húszas évek végén meglehetős szkepszissel kommentálták viszont az ő helikopter-kísérleteit, mint ahogy bebizonyosodott, hogy az Asbóth-féle szerkezeten alkalmazott, mereven bekötött rotorokkal ez a repülési forma nem is valósítható meg.

Aztán, amikor a Sirius roncsait Budapestre szállították, egyértelművé vált, hogy a légcsavar tollainak egyike sem tört el, hanem tövestül szakadtak ki a légcsavaragyból az ütközés következtében. Utólag még azt sem lehetett megállapítani, melyik volt az a légcsavartoll, amit Bánhidiék javítottak. Vagyis Asbóth alaptalanul vádolta szakszerűtlen beavatkozással a műegyetemieket.

A Fiat-biplán, amit a Sririus pusztulása után az olasz kormány fájadalomdíjként adományozott Magyarországnak

A tragédiát tehát megtetézte egy rosszízű, szomorúan magyaros, méltatlan vita, amiről e sorok írójának a bevádolt műegyetemi főszereplők egyike, a kiváló repülőgéptervező, az első magyar repülő olimpiai bajnok Rotter Lajos mesélt még a hetvenes évek végén. Erről a korabeli sajtóban is hullámzó zajló szerencsétlen utótörténetről persze ma már kevesen tudnak, és talán ez így is kell, hogy legyen: a két magyar pilóta nyolcvan éve bekövetkezett római balesete, majd az országos gyász, és a világszerte érzékelt megrendülés volt az igazi drámai lezárása a magyar óceánrepülés nagy történetének.

Endresz György, az óceánrepülő: az emberek emlékezetében elsősorban ez maradt meg, nem a római katasztrófa

Kapcsolódó hírek