Európai gyártót büntet Kína a szén-dioxid-adó miatt
Előfordulhat, hogy a Hongkong Airlines légitársaság lemondja tíz Airbus A380-asra leadott megrendelését a szén-dioxid-adó miatt ránehezedő nyomás következtében – derül ki a South China Morning Post csütörtöki számából.
„Nem tehetünk olyat, ami az országunk érdekeivel ellentétes” – nyilatkozta az SCMP-nek Jang Csien-hung, a HK Airlines elnöke.
A visszalépés lebegtetése mögött az áll, hogy Kína úgy értékeli, az Európai Unió a szén-dioxid-adó kivetésével kiásta a csatabárdot. Peking már korábban megtiltotta az ország légitársaságainak, hogy az EU előírásai szerint díjat fizessenek üvegházkibocsátásuk után.
A döntésről a polgári légügyi hivatal (CAAC) adott ki utasítást februárban. A hongkongi légitársaság most arra hivatkozik, hogy a konfliktus következményeként kell fontolóra venniük az Airbus-megrendelések visszavonását.
Az SCMP emlékeztet arra, hogy a múlt héten Moszkvában 23 ország – köztük Kína – döntött arról, hogy adott esetben egyeztetik ellenintézkedéseiket az európai központú nemzetközi járatokat üzemeltető légitársaságokkal szemben, s késznek mutatkoztak egy esetleges kereskedelmi háborúra.
Az európai órásvállalat szóvivője a felröppent hírrel kapcsolatban csak annyit közölt, hogy a HK Airlines vásárlása szerepel éves tervükben. Arra nem tért ki, hogy a lemondás esetén az Airbusnak lenne-e, s ha igen, mekkora kártérítési igénye.
A Hongkong Airlines az A380-asokkal európai és észak-amerikai célállomásokat kívánt elérni, ezzel növelve versenyképességét konkurensével, a Cathay Pacifickel szemben. A légitársaság korábban bejelentette, hogy flottáját 2015-ig meg kívánja háromszorozni, gépparkját 60-ra növelné. Tavaly a cég 300 millió hongkongi dollár (8,4 milliárd forint) nettó nyereséget ért el.
A 300 millió dolláros Airbus A380 kétszintes, négy hajtóműves, szélestörzsű utasszállító repülőgép, a maga nemében a legnagyobb a világon. 2012. január közepéig a típus változataiból összesen 253-at rendeltek meg, ebből 68-at szállítottak le. A China Shouthern Airlines két ilyen géppel rendelkezik, s további háromra vár. A típus legnagyobb eddigi megrendelője az Emirates légitársaság, 90-re nyújtotta be igényét, amiből 20-at már megkapott.