F–22: még mindig akadozik az oxigén

iho/repülés   ·   2012.03.03. 10:00
nyito

Nem sikerült megoldani az F–22 Raptor repülőgép pilótáinak oxigénellátó rendszerével kapcsolatos problémákat. Az adatok szerint egyre gyakoribbak a repülések közben jelentkező ellátási elégtelenségek.

Az eddigi vizsgálati adatok szerint éppen az oxigénhiányos állapot miatt, eszméletét elveszítve zuhant le gépével 2010. november 15-én Jeff Haney százados. A pilóta egy másik F–22-essel géppárban éjszakai gyakorlórepülést hajtott végre, amikor 1 óra 20 perces repülés után eltűnt a radarképernyőkről. A Elmendorf-Richardson Légibázisról felszállt repülőgép pilótájával együtt zuhant le. A vizsgálat során hamarosan a fedélzeti oxigéngenerátorra terelődött a gyanú. Végül kiderült, hogy a pilóta az oxigénellátó rendszer leállása után nem kapott megfelelő mennyiségű oxigént a gép rendszeréből és nem váltott át a tartalék, a katapultülésben elhelyezett vészpalackra sem. A pilóta végül (talán érthető okokból) túl sokat foglalkozott a légzésproblémájával, így a gép a földnek ütközött.

Szinte semmi nem maradt a lezuhant F–22-esből <br>(fotó: alaskan.com)

A további vizsgálatok során kiderült, hogy számos pilóta jelezte: repülés közben oxigénhiányos állapotba került, de sikerült a hypoxiás állapotból megmenekülniük. Ezért 2011-ben repülési tilalmat is vezettek be a típusra. A gépek május 3-tól szeptember 21-ig nem repülhettek, majd rövid szünet után ismét letiltás következett: október 21-től újabb szünet következett, szintén az oxigénrendszer észlelt meghibásodásai miatt.

Állandó probléma, állandó készenlét és vizsgálat <br>(fotó: USAF)

2012. február második felében ismét megemelkedett az észlelt problémák száma, két hét alatt három esetben jeleztek pilóták oxigénhiányos állapotot. A 3. vadászrepülő-ezred gépeit Alaszkában így ismét egy napra a földre parancsolták, és sokadszorra is átvizsgálták őket. Az Amerikai Légierő hivatalos adatai szerint 2011 szeptembere, a repülési tilalom feloldása óta kilenc esetben fordult elő az oxigénrendszerrel összefüggő, repülés közben észlelt hiba. Ez erős emelkedést jelent a letiltás előtti két évben jelentett 12 esethez képest. Bár az esetszám megnőtt, de a pilóták – köszönhetően az új megfigyelőrendszereknek és a pilóták alapos felkészítésének, a zavarokat korán észlelték, így nem történt újabb baleset vagy katasztrófa.

Kapcsolódó hírek