Facelifting a Blaha Lujza téren

Zöldi Péter   ·   2019.03.12. 11:15
blaha_lujza_ter_felujitas_kislid

Ötvenöt év után új, egységes arculatú térként újul meg Budapest egyik legforgalmasabb, jelentős történelmi és szellemi örökséggel bíró, ikonikus városi csomópontja, találkozóhelye, a Blaha Lujza tér – adja hírül minden jelentős hírportál. Mindez úgy történik majd, hogy a „nemzet csalogányáról” elnevezett tér a Fővárosi Önkormányzat beruházásában, a VII. és a VIII. kerületi önkormányzat támogatásával, összesen négymilliárd forintból átépül, központi elhelyezkedéséhez, történelmi és kulturális értékéhez méltó városi helyszínné válik, a pezsgő városi élet sokszínű funkcióival és eseményeivel bíró központja lesz.

Most megtekintjük a központi elhelyezkedést, a történelmi és kulturális értékeket, a városi helyszínt is, a pezsgő életet – mely alá két, kétszer soksávos főútvonal húzza a muzsikát – pedig odaképzeljük.

Lesz némi forgalomtechnikai újítás, a Rákóczi útról például közvetlenül jobbra lehet majd kanyarodni a József körútra, anélkül, hogy behatolnánk a tér belsejébe. Ebből indirekt módon megtudjuk, hogy a Körútról a Keleti felé kanyarodást lehetővé tevő óriáshurok is megszűnik, ami jó dolog, mert eggyel kevesebb izzadtságos álmegoldás lesz Budapesten, a végén még akár oda is eljuthatunk, hogy a Körút és az Akármilyen sugárút keresztezésében egy rendes, négyfázisú csomópont alakulhasson ki, nem is egy.

A jelenkor elvárásait kielégítő, élhetőbb, gyalogosbarát köztéren jelentősen megnő a zöldfelületek aránya, pára- és vízjátékokat telepítenek, egy kulturális célokat szolgáló épület és egy rendezvényhelyszín is épül. Na – kapjuk fel a fejünket –, ennek éppen ideje volt, elvégre még nincsen hatvan éve, hogy azt a kulturális célokat szolgáló épületet, és rendezvényhelyszínt, aminek a helyét nevezzük ma Nemzet Csalogánya térnek, lebontották, helyét pedig sóval hintették be.

Azóta él a kollektív érzékcsalódás a nemzettudatban, hogy itt egy városi térről van szó, amit elfoglaltak az autók, hajléktalanok, százérapaprikák, a városi tér ezért nem akar városi térként működni. Közben pedig azért nem, mert ez nem tér, hanem egy telek, minden, ami ezen a téren történt, vagy történhetne, az a téren álló házban történt valaha, a rajta kívül történendők említésre sem méltók. Azonkívül ez a hely csak egy villamoscsomópontnak jó, annak viszont kiváló: itt lehet átszállni majd a Kőbánya és Hűvösvölgy között közlekedő akárhányas villamosról a Dél-Buda és Újpalota között közlekedő (mondjuk) negyvennégyesre, és mindkettőről a nagykörúti vonalra. Feltéve, hogy a most kihirdetett nagy térfásítási kampányban tele nem ültetik fával a leendő villamosnyomvonalakat, hogy a fák pár évtized (azaz Budapest mintaszerű visszavillamososodásának idejére) áthatolhatatlan erdőt képezzenek, ahol minden egyes fatörzsre jut majd egy önmagát odabilincselő környezetvédő.



Fel lehet persze húzni a környéket jó burkolatokkal, igényes részletekkel, fasorokkal, utcabútorokkal és mindenekelőtt nem a nyolcvanas évek Mariahilferét megidézően igénytelen üzletekkel – de ezeknek közös feltétele, hogy a Rákóczi úttal történjen már végre valami! Sok ígéret jött, sok beruházás elkészült, amelyekhez kötve mindig-mindig le lehetett volna csippenteni valamit a Rákóczi út városiautópálya-jellegéből – aztán ezek a lecsippentések rendre elmaradtak, a Hungária-gyűrű elkészültekor ugyanúgy, mint az M0 pesti oldali bezárulásakor, a négyes metró megnyitásakor. Most kész-passz, nincsen több beruházás, most már úgy kell ettől az átkozott útvonaltól megszabadulni, hogy egyik napról a másikra lezárnak egy sávot, mert ezt kívánja a belső városrészek érdeke. Ez legalább őszinte dolog, nem kell egy másik beruházás mögé bújni.

És ettől – csodák csodája – négymilliárdos központi beruházás nélkül is élhetővé válna a Blaha Lujza tér. Ráadásul még az a szarvashiba is elkerülhető lett volna, hogy a Rákóczi út középszigetét most egy fasorral erősítik meg. Kell is az a középsziget, hiszen akkor ennyivel kisebb lehet a térfelület, másrészt hátha ezzel ellehetetlenedhet a Rákóczi úti villamos is, szóval kettős funkciójú fasorról van szó. Örüljön ön is velünk a tér átgondolt felújításának!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.