Fantasy of Flight: álom a keresztúton

iho   ·   2014.03.16. 13:45
cim

Kermit Weeks egyik Mustangjában

Még néhány hét, és bezár a földkerekség egyik legjelesebb élő repülőmúzeuma, a világ legnagyobb magán repülőgép-gyűjteméne, a Fantasy of Flight. A saját repülőtérrel és több mint 150, nagyrészt működőképes repülőgéppel rendelkező múzeumot a kiváló pilóta, műrepülő bajnok, konstruktőr, Kermit Weeks alapította, aki egyébként 1984-ben Békéscsabán a műrepülő világbajnokságon saját tervezésű, Weeks’ Solution vagyis Weeks Megoldása nevű kétfedeles gépével megnyerte a négyperces szabadprogramot.

Saját konstrukciója Békéscsabán

Weeks kiemelkedő figurája az amerikai aviatikának. Mint arról az iho/repülés is tudósított, legutóbbi izgalmas vállalkozása egy működőképes replika volt, annak a repülőcsónaknak a pontos mása, amellyel a világ első, kifejezetten utasszállításra szánt kereskedelmi légi járatot indították be száz éve, 1914-ben, a floridai St. Petersburg és Tampa között. A rossz idő miatt a gép végülis az évfordulóra szervezett ünnepségen nem tudta megismételni a történelmi utat, de az összegyűltek élvezhették a Benoist motorjának hangját, a légcsavar „zenéjét”.

Minden gépét maga is repüli

Mint akkor megírtuk, Weeks Fantasy of Flight repülőközpontjában olyan különleges repülőgépek láthatók, olykor repülés közben is, mint az első világháborús Fokker háromfedelű, a Gee Bee rekordgép, a földkörüli repülések sztárja: a Lockheed Vega, a hatalmas Short Sunderland repülőhajó, vagy a szinte helyből fel- és leszállni képes német Fieseler Storch.

Az óriási Sunderland: hogyan lehet elég pénzt termelni ahhoz, hogy egy ilyen hatalmas gépet is fenn lehessen tartani?

Napi rutin Weeks múzeumában a P-51-es Mustang repülése, és persze van a múzeumnak Corsair-je, Wildcatje és más második világháborús vadásza is, természetesen repülőképes a múzeum B-17-es légierődje, B-24-ese és Catalina tengeri felderítője. Feltűnik a levegőben jó néhány helikopter is, mint a koreai háború óta oly sikeres Bell 47-es, és Cierva egyik autogirója.

A bezárás hírére megnőtt a látogatottság

Weeks 18 éve alapította a Fantasy of Flight központot, azóta fogad látogatókat és közben embereivel a műhelyekben újítja fel a hozzá kerülő régi gépeket vagy készíti el a replikákat.  De a jelek szerint a vállalkozás lassan elvesztette pénzügyi alapjait.

Ahogy Weeks egy szomorkás hangulatú videó-üzenetben utal rá, hogy talán nem volt elég a fizetőképes kereslet a létesítmény jelenlegi formában való fenntartásához. „Nagyszerű terméket kínálunk, de az emberek sokszor félreértik, mit ajánlunk” – mondja, hozzátéve: mintegy húsz percnyire van a  létesítmény a floridai Disneylandtől, mégis kiesik a fő turista útvonalakból, és nem szerepel a szokásos látványosságok között.

Repülés a Storchhal: Weeks nem titkolja, hogy pénzbajok ide vagy oda, pokolian élvezi az életet ezekkel a madarakkal

De Weeks azt is jelzi, hogy noha április hatodikától a létesítmény már csak eseti látogatókat, csoportokat, rendezvényeket fogad, valamilyen formában mégiscsak újjászületik majd. De hogy miről van szó, azt a most hatvan éves Weeks egyelőre nem árulja el: úgy fogalmaz, hogy az új Fantasy of Flight lesz álmai igazi megvalósulása, valamikor talán az év második felében.

Egyik első világháborús gépe előtt

Csak feltételezések vannak arról, hogy az új központ nem annyira napi látogatókra alapozza majd üzleti sikerét, hanem rendezvényekre, vendégek megrepültetésére.

Lindbergh óceánrepülő Ryanjének is megvan a replikája

Addig is, mint Weeks elárulja a közösségi oldalakon vezetett blogjában, a bezárás hírére tódulnak az emberek hozzá, a Fantasy of Flight most éli talán legzsúfoltabb korszakát, miközben Weeks éppen egy a szovjet légierő kötelékében használt amerikai vadászgép, a „középmotoros” P-39-es rendbehozatalával foglalatoskodik.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek