Farnborough'16: az F-35-östől az óriás léghajóig
A repülővilág idei főeseménye ismét Farnborough lesz: a dél-angliai kisváros és repülőtere páros években gyűjti össze az aviatika élvonalát (páratlan években ennek a remek gyülekezetnek a helyszíne Párizs, Le Bourget).
Az esemény jelentőségének megfelelően már elég sokat lehet tudni-olvasni arról, milyen újdonságok, érdekességek várhatók Farnborough-ban. Nos, a Flighglobal összefoglalója szerint például állandó épületenként alakítják ki majd a nagy cégek chalet-sorait, azokat a bizonyos izgalmas helyeket, ahol kényelmes tárgyalókban lehet véglegesíteni üzleteket, miközben ha valakit épp ez érdekel, egy pohár ital mellett tökéletes kilátásban gyönyörködhet, ami egyben ugyancsak tökéletes rálátást jelent – a délutáni repülőprogramokra. Ugyancsak állandó nagykiterjedésű épületek lépnek az ideiglenes szerkezetű kiállítási csarnokok helyébe: jelezve ezzel Farnborough szervezőinek biztonságérzetét, vagyis hogy a következő években, évtizedekben sem csökken a jelentősége a szalonnak.
Ami a látnivalókat illeti, kezdjük a nagy gyártókkal!
Az Airbustól a 350-est és a 380-ast várják ismét a légibemutató programjába, de mindkét típus ott lesz a földi kiállítás részeként is, feltehetően a Qatar színeiben. Várják az új, most forgalomba álló Bombardier-típusokat, vagyis a CSeries 100-as és 300-as változatát, egyébként az elsőből az első sorozatgyártású példány épp a szalon idején teljesíti majd első járatát. Ugyancsak jön a kisebb brazil konkurens, az Embraer újrahajtóművezett E-Jet E2 sorozatának egyik példánya, ahogy a kiállítók írják, „legalábbis” a statikus bemutató részeként.
A Boeing itt (is) ünnepel majd, a cég centenáriumának pontos dátuma ugyanis épp július 15. Mint ezt többször elmondhattuk már, a Boeing néhány éve feladta addigi tartózkodását („nem lehet több gépet eladni attól, ha az utasok számára hánytató műrepülést mutatunk be nagygépekkel”), és visszatért a légiprogramba, ez alkalommal várhatóan a 787-as hosszabb változata repül majd.
A világ repülőiparának felvonulása a csarnokokban külön érdekességként, és először bővül Irán bemutatkozásával, Kína pedig külön pavilont bérel a maga légi-ipari kiállításának. Ugyanakkor sokan gondolják, hogy akár tavaly Párizsban, idén Farnborough-ban sem születnek majd akkora üzletek, mint a korábbi években és a korábbi szalonokon, épp ezért: a nagybani vásárlók már jelentős részben kellő időben lefoglalták a gyártók kapacitását, a gyártóknak épp elég nehézség a rendelési listákon szereplő irgalmatlan mennyiségű gép leszállítása.
A katonai bemutatók fénypontja nyilván a Lockheed F-35-ösének repülése. Nem ez lesz az első Lightning-show Európában: néhány nappal korábban Fairford lesz a helyszíne a világ legnagyobb katonai repülőtalálkozójának, az amerikai 5. generációs gép itt repül először az USA-n kívül közönség előtt. Az eddigi tervek szerint az amerikaiak összesen öt gépet hoznak át Európába, gyanítható, hogy nem mind repül, bár ki tudja... Impozáns lenne egy ötös kötelék. Emlékezetes, mekkora csalódás volt két éve, amikor egy váratlan technikai probléma miatt nem sikerült az akkori tervek szerint az angliai bemutató. Gyanítható, most ismét a briteknek készült, rövid nekifutással és függőleges leszállással jeleskedő B-változatból tervezik átrepülni a gépeket Angliába.
A debütáló típusok egyike ugyancsak az Embraeré: a KC-390-es katonai szállító és tankergépnek most állt be az ismét felpörgő berepülési programba a második prototípusa, de ott lesz egy másik, sikeresnek ígérkező szállítógép: a kijevi Antonov-gyár An-178-asa, amely tavaly repült először, és már van komoly szaúdi megrendelése is.
Nem megerősített, hiszen még egyelőre csak az óriáshangárban emelkedett a levegőbe, de ellátogat Farnborough-ba a világ jelenlegi legnagyobb repülő szerkezete, a Cardingtonban készülő hibrid léghajó, az Airlander.
Ötvenkilenc nappal a nyitás előtt (július 11–15.: a kereskedők és a sajtó napjai, 16-án és 17-én a közönségé Farnborough) a szalon weboldalán a közönségnapok légibemutatójáról jelent meg kivonatos beszámoló. Természetesen szerepel majd az eddig felsoroltakon túl a Red Arrows, egy Pitts műrepülés, a Breitling wingwalker-hölgyei a Stearmonokon.
Repülnek a Britain Memorial Flight öreg gépei, köztük feltehetően a Lancester, a Spitfire, a Hurricane és a Mosquito, az oldtimerek között feltűnik majd két remek világháborús amerikai gép is, a P-51 Mustang és a ragyogó tengerészeti felderítő, a Catalina. Ami még nem volt: külön bemutatója lesz a drónoknak is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!