Felrobbant hajtómű? A gyártó szerint nem vészes a hiba

iho   ·   2014.06.06. 16:45
cim3

Gyorsan korrigálható a hajtómű hibája, amely a CSeries egyik prototípusának szárnya alatt szenvedett súlyos meghibásodást, nyilatkozta egy héttel az incidens után a Pratt & Whitney anyacége, a Untied Technologies csoport elnöke, Greg Hayes.

Mint arról beszámoltunk, a vadonatúj Bombardier-típus, a CSeries első prototípusának hajtóművével valamiféle komoly hiba történt egy földi karbantartási teszt során, a Mirabel repülőtéren, a cég fejlesztési központjában, ami miatt a gép berepülési programjának légi részét fel kellett függeszteni, a földi próbákat azonban folytathatják.

Amikor még tartott a protopéldány végszerelése

A balesetről részleteket nem árultak el, de annyit lehetett tudni, hogy a reptéri tűzoltók is be kellett, hogy avatkozzanak, illetve hogy a hajtómű hibája a repülőgépnek magának is sérüléseket okozott, feltehető tehát, hogy a hajtómű igen komolyan károsodott, netán gyakorlatilag felrobbant, és a szétrepülő részek okozták a gépen a sérüléseket.

Greg Hayes az elsődleges vizsgálati eredmények birtokában sem árulta el részleteiben, mi történt tulajdonképpen, de elmondta: a hajtóműgyártó eljutott a hiba forrásához, és úgy vélte, a probléma egyszerű, gyorsan megoldható, „nem gyakorol jelentős hatást” a CSeries berepülési menetrendjére. A hibának nincs köze a GTF-hajtómű „lelkéhez”, a reduktorhoz, amellyel szabályozható az elülső ventilátor-fokozat sebessége, és ami ennek a hajtóműtípusnak a legfőbb előnye, az üzemanyag-megtakarítás egyik legfontosabb tényezője. Az ATW értesülései szerint egyébként a hiba a hajtómű olajrendszerével volt kapcsolatos.

Hasonló hajtóművel repül majd az Airbus új változatú keskenytörzsűje

Mindeközben a Bombardier „nagyon is javíthatónak” minősítette a repülőgép sérüléseit, és a kanadai gyártó továbbra is tartja magát a terveihez, amelyeknek legutóbbi verziója szerint az első szériapéldányt 2015 második felében adhatja át a felhasználónak, igaz, mint ismeretes, az is több mint 18 hónapnyi késést jelent az eredeti menetrendhez képest.

Mint arról ugyancsak beszámoltunk, a P&W GTF-hajtóműcsaládja nemcsak a CSeries, hanem több más, most fejlesztés alatt álló utasszállító programjában játszik kulcsszerepet. Ezek egyike a japán MRJ, a Mitsubishi regionális utasszállítója, amelynek első példányát most építik, és amelyhez a Pratt & Whitney leszállította az első PW1200G hajtóműveket. Korábban ugyancsak átadta a cég az első GTF-példányokat az Airbus szintén most készülő első A320neo gépéhez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek