Folytatódik az IC+-kocsik utasforgalmi próbaüzeme

iho/vasút   ·   2019.03.08. 16:15
400px_icplusz_futoproba_szerencs

A módosítást a MÁV-Start szakemberei az ajtók gyártójával közösen végeztek el. A járművekbe plusz biztonsági funkciót is építettek, amely szándékos rongálás vagy bármilyen felelőtlen magatartás esetén is megakadályozza, hogy veszélyes helyzet alakuljon ki. A biztonságot garantáló módosított működést a szakemberek újabb vonali próba keretében ellenőrizték, majd az ITM Vasúti Hatósági Főosztálya munkatársai előtt, hatósági futópróba keretében mutatták be. A Hatóság a próbaüzem folytatásáról döntött, az újbóli forgalomba helyezés folyamatosan történik.

Újra forgalomba állhat az első hat sorozatgyártású IC+-kocsi, miután az ajtóvezérlési gondokat megszüntették (fotó: Károly Szabolcs)

A Hatóság február végén az egyik IC+-kocsi hatósági futópróbája során az ajtóműködésben tapasztalt műszaki rendellenesség miatt rendelte el a járművek utasforgalmi próbaüzemének felfüggesztését. A MÁV-Start a próbaüzem során észlelt hibáról azonnal értesítette a feljáróajtó osztrák szállítóját, a javasolt módosításokat végrehajtották, a bevezetett változtatások hatására a hiba megszűnt. Az elmúlt egy hétben a vasúttársaság számos próbavonatot közlekedtetett; a szakemberek olyan szélsőséges helyzeteket is szimuláltak, amelyek a mindennapi közlekedés során egyébként nem fordulhatnak elő. Ezt követően a szokásos eljárásrendnek megfelelően került sor a Hatóság szakemberei előtt tartott futópróbára.

Az IC+-kocsik utasforgalmi próbaüzemben való részvétele óta – aminek éppen az a lényege, hogy időben kiderüljenek a lehetséges hibák –, nem történt biztonságot veszélyeztető probléma. A hatóság által kiadott engedély alapján folyik a gyártás és üzembe helyezés. Jelenleg a típusengedélyeztetési eljárás zajlik, ennek része az ITM Vasúti Hatósági Főosztálya által elrendelt próbaüzem. Az utasforgalmi próbaüzem kétlépcsős, először utasok nélkül kell a kocsiknak az előírt hibamentes futást teljesíteni, majd ezek sikeressége után szállíthatnak utasokat. Eddig hat IC+ kocsi állt forgalomba, engedéllyel, menetrend szerinti vonatokban.

A hatóság a próbaüzemet pályaszámonként rendeli el, írásban. A járművekre vonatkozó engedélyt nem vonták vissza, az utasforgalmi próbaüzem pedig mostantól a Hatóság engedélye mellett folytatódik.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Jennifer, Celldömölk mindenese, tíz éve a 10-esen

Harmati Marcell   ·   2025.04.20. 16:00

Napjainkban ismét hallható a klasszik Csörgő hangja a Győr és Celldömölk között húzódó 10-es számú vasútvonalon: a 2149-es járkál arra géphiány miatt. Ám régebben még nem volt a csörgés ekkora szenzáció. Viszont voltak mások, amik igen! Szálljunk fel az „idővonatra”, és utazzunk vissza tíz évet!