Grazi forgatag

Vécsei László   ·   2011.07.17. 12:40
kiskep

Hosszas tervezés után július nyolcadikán hajnalban a négyfős csapatunk a Keleti pályaudvarról a 6.10-kor induló Savaria-Scarbantia InterCityvel először Sopronig, majd a jegyek megvásárlása után Bécsújhelyig (Wiener Neustadt) utazott.

Taurus-tandem indulásra készen a Keleti pályaudvaron, a Sopronba közlekedő InterCity élén

Sopron fűtőháza előtt álldogáló, egy áramszedővel rendelkező 65-ös Taurus

Bécsújhelyen néhány fotó elkészítése után a 11:32-kor Grazig közlekedő intercityvel utaztunk tovább. Az osztrák vasút vonalán közlekedő IC és EC vonatokra nem kötelező helyjegyet váltani, ezzel szemben a hazai InterCity járatokra jellemző szolgáltatási színvonalat ugyanúgy biztosítják. Járatunk a Semmeringbahn lenyűgöző hegyei közt kanyarogva lassan befutott végállomására.

Érkezés után Graz főpályaudvarán

Az RTS Herkulese által továbított, Köflachig közlekedő személyvonat már része a stájerországi S-Bahnnak. Útközben az ÖBB presztízsberuházásának számító Koralmbahn (Graz–Villach közvetlen vasútvonal) egyik szakaszát is használja menetidőcsökkentés céljából

Grazban a GKB (Graz–Köflacher Bahn und Busbetrieb GmbH) vonatai mellett a Szlovéniából és Bécs illetve Salzburg/Innsbruck felől érkező EC és IC vonatok jó fotótémát nyújtottak. A GKB vonalán 5070-es iker motorkocsik, a Stadler GTW motorvonatok, valamint mozdonyvontatású emeletes ingaszerelvények közlekednek. Az emeletes vonatok élén az Adria Transport, valamint az RTS Swietelski Herkuleseivel is találkozhatunk. Egy-két órás fotózás után a csapat egy Mariborba közlekedő eurocityvel folytatta útját Spielfeld Straß állomásáig.

EuroCity érkezik Wien Meidlingről, amellyel Spielfeld Straßig utazott csapatunk

Spielfeld Straß állomásán a Taurusra rájáró 363-as sorozatú szlovén villanymozdony. A francia államvasutak CC 6500-as típusával való hasonlóság nem a véletlen műve, ez is Alsthom-termék

Ez a hegyek között fekvő, mindössze öt forgalmi vágánnyal rendelkező állomás a határállomás Szlovénia és Ausztria között. Ellenben az osztrák hálózattal, a szlovén vasutat 3 kilovoltos egyenáramú rendszerrel villamosították, ezért érdekes tolatási mozgásoknak lehetünk tanúi ezen állomáson.

A hetvenes években beszerzett mozdonysorozatból 39 került az akkor még jugoszláv vasút ljubljanai igazgatóságához. A JŽ területi igazgatóságai járműbeszerzés szempontjából is eléggé önállóak volatk: például a Ganz villamos motorvonatokat csak a zágrábi és szarajevói hálózatrészek kaptak. A ljubljanai rész önálló járműparkját egyébként az alkalmazott áramnem különbözősége is indokolta

Taurusok egymás mellett, balra a regedei Desiro

Az Ausztria felől érkező EuroCity – általában Taurusszal vontatva – leeresztett áramszedőkkel gurul be az állomásra, a szlovén felsővezeték-rendszer alá. Ezután a szlovén mozdony lehúzza az osztrák mozdonyt a szerelvényről, majd a váltókörzet után egy másik vágányon megszalasztja az „osztrák delej” alá. Ekkor a szlovén gép rááll a vonatra, és tovább repíti Szlovéniába.

A Mariborból érkezett EuroCity még szlovén mozdonnyal az élén, a tolatásra várakozva

Ismét Graz. A Majna-parti Frankfurtból érkezett a DB-s EC

Spielfeld Straß állomásáról egy kis mellékvonal is kiágazik, ezen két órás ütemben indulnak vonatok – általában az ÖBB Desiro motorvonatai – Bad Radkersburg, régi magyar nevén Regede felé. Az állomásról kikanyarodva egyből egy nagy viadukton kel át a motorvonat egy völgy felett, érdekes fotótémát nyújtva.

Az Adria Transport legújabb mozdonya rájár a GKB emeletes szerelvényére

A GKB iker motorkocsija: gyártotta az Alstom német gyárává vált Linke-Hoffmann Busch, az osztrák magánvasúton kívül csak a Frankfurt-Königsteiner Eisenbahn és a Hamburg-környéki AKN vett belőle

Délután Spielfeld Straß állomásáról a 16:50-kor induló ÖIC 258-as számú Oper Graz InterCityvel utaztunk vissza Grazig. A GKB vonatait ismét megszemléltük, majd este 23:30-kor induló Zürichsee EuroNighttal éjszaka folytattuk utunkat Innsbruck állomásáig. A vonat az Alpok között 6 óra alatt kanyargott el Tirol tartomány központjáig. Az EuroNight az út során háromszor gépcserézett, majd hajnalban megérkezett Innsbruck főpályaudvarára.

A 218-as sorozatú dízelmozdony, szintén a GKB színeiben

A Köflachból visszafordult Adria Herkules

Kapcsolódó hírek