Ha elindul a vonat

Melles Kristóf   ·   2011.07.21. 10:00
mole4

A Norddeutsche Eisenbahngesellschaft Niebüll GmbH (neg) már negyedik éve közlekedtet személyszállító vonatokat gőzvontatással. 2008-2009-ben 52-es sorozatú (a MÁV 520-asai is ilyen háborús egységmozdonyok) volt a vonógép, majd tavaly már szertartályos 78-as pöfögött Niebüll és Dagebüll-Mole között. A mozdonyok a magánvasút egyik hétvégi fordáját csinálták végig, azaz lehetett „szándék nélkül” is gőzvontatással utazni. Persze jóval többen voltak azok, akik az attrakció miatt utaztak Észak-Németországba: évről-évre emelkedő utasszámukat ennek is tulajdonítja Ingo Dewald igazgató. Kuriózum, hogy nincs a gőzvontatásnak pótdíja (a környék szállodásai, kerékpárkölcsönzői, más turisztikai cégek megfizetik a többletköltségét a dízelvontatáshoz viszonyítva), hát még az, hogy adott esetben a gőzös közvetlen IC kocsikat továbbít a tengerpartra.

Sematikus vonalhálózati térkép a neg niebülli vonalairól. A gőzmozdony csak a tengerparti vonalon fordult meg, a dán vonalon egyébként is részleges vágányzár van Süderlügum és Tønder között<br>(grafika: Melles Kristóf)

Gőzvontatású hibrid IC Dagebüll-Mole állomásán. Az első két kocsi a helyi utasok számára, míg az energiallátást szolgáló generátorkocsi mögött a távolsági igények kielégítői egy heidelbergi IC-ben<br>(fotó: Peter Tadsen)

Jó érzékkel még a gőzmozdony átszállítása is különvonatban történt az északrajna-vesztfália-beli Lengerichből. A különvonaton teltház volt, de ugyanezt a helyzetet szerették volna elérni a visszaúton is: idén ugyanis a 78-as július 30-án közlekedik utoljára a tengerpartra, majd másnap visszaindul, és Osnabrückig szállít utasokat. A járatra sikerült már 180 fizető utast megnyerni, de a menetvonal pontos adatait még lebegteti a DB Netz. Az eljárás nem egészen korrekt, hiszen a megrendelést már februárban feladta a neg. A menetidőt természetesen komolyan befolyásolja a mozdony vízvételezései, és a hamburgi csomóponton való átjutási lehetőségek. A DB Netz a hálózatán közlekedni vágyó vasútvállalat esélyeit rontja magatartásával.

Szintén a neg tulajdona a Hamburg melletti Tornesch–Pinneberg vasútvonal. A személyforgalomban már nem használt szakasz végpontján kiegészítik a mozdony szénkészletét<br>(fotó: neg Niebüll)

Niebüllben, az neg saját állomásán áll egy sima személyvonattal a 78-as. Az IC-kocsikat jelen esetben csak tisztításra hozta vissza Niebüllbe<br>(fotó: Peter Tadsen)

Emlék 2009-ből: szerkocsis gőzös a tengerpartról az 52 8079 képében<br>(fotó: Melles Kristóf)

Kapcsolódó hírek