Ha elindul a vonat
A Norddeutsche Eisenbahngesellschaft Niebüll GmbH (neg) már negyedik éve közlekedtet személyszállító vonatokat gőzvontatással. 2008-2009-ben 52-es sorozatú (a MÁV 520-asai is ilyen háborús egységmozdonyok) volt a vonógép, majd tavaly már szertartályos 78-as pöfögött Niebüll és Dagebüll-Mole között. A mozdonyok a magánvasút egyik hétvégi fordáját csinálták végig, azaz lehetett „szándék nélkül” is gőzvontatással utazni. Persze jóval többen voltak azok, akik az attrakció miatt utaztak Észak-Németországba: évről-évre emelkedő utasszámukat ennek is tulajdonítja Ingo Dewald igazgató. Kuriózum, hogy nincs a gőzvontatásnak pótdíja (a környék szállodásai, kerékpárkölcsönzői, más turisztikai cégek megfizetik a többletköltségét a dízelvontatáshoz viszonyítva), hát még az, hogy adott esetben a gőzös közvetlen IC kocsikat továbbít a tengerpartra.
Jó érzékkel még a gőzmozdony átszállítása is különvonatban történt az északrajna-vesztfália-beli Lengerichből. A különvonaton teltház volt, de ugyanezt a helyzetet szerették volna elérni a visszaúton is: idén ugyanis a 78-as július 30-án közlekedik utoljára a tengerpartra, majd másnap visszaindul, és Osnabrückig szállít utasokat. A járatra sikerült már 180 fizető utast megnyerni, de a menetvonal pontos adatait még lebegteti a DB Netz. Az eljárás nem egészen korrekt, hiszen a megrendelést már februárban feladta a neg. A menetidőt természetesen komolyan befolyásolja a mozdony vízvételezései, és a hamburgi csomóponton való átjutási lehetőségek. A DB Netz a hálózatán közlekedni vágyó vasútvállalat esélyeit rontja magatartásával.