Hétszáz méteres tehervonatok? Miért ne!

iho/vasút   ·   2017.03.25. 18:45
400px_obb_taurus

Karel Vinck, az ügynökség tagja egy előadásán arról beszélt, hogy a vasúttársaságok által előterjesztett beruházási programok megvalósításához erőteljes üzleti érdek is kell, hogy fűződjön. Ilyen üzleti érdekeket kell megfogalmazni Európa minden egyes törzshálózati folyosójához. A páneurópai teherszállítási útvonalakon, az úgynevezett TEN-T-korridorokon zökkenőmentes forgalmat lehet bonyolítani a szűk keresztmetszetek felszámolásával, a határokon átnyúló összeköttetések létrehozásával vagy javításával, továbbá a szállítási mód váltásával – számol be a railfreight.com.

Egy gyorsan elérhető eredmény lenne például, ha a tehervonatok hosszát hétszáz méterre, vagy afelé növelnék. A vonatok hosszúsága régóta az egyik kulcsfontosságú gátja az európai vasúti teherszállítás versenyképességének, főképp globális összehasonlításban. Európában egy tehervonat átlagosan négyszázötven méter hosszú, egy hétszáz méteres szerelvény azonban már közvetlenül javítaná a termelékenységet. Az egységes európai vasúti forgalomirányítási rendszer (ERTMS) segítségével pedig növelni lehet a vonalak áteresztőképességét, mivel a rendszernek köszönhetően még kisebb távolságból követhetik egymást a vonatok.

Az ERTMS használatával semmi akadálya nem lenne az akár hétszáz méteres tehervonatok közlekedésének

Minden korridorvonal rendelkezik egy üzleti érdekkel, amelyet ki kell használni. Mivel a vasúttársaságok nincsenek ezekhez szokva, ezért presszionálni kell őket, hogy amikor beruházási tervekkel lépnek elő, üzleti célokat mutassanak be a beruházás megtérülésével kapcsolatban. Egy ilyen feltétel az átmenet, vagyis a jelenlegi állapottól a teljes átjárhatóságig tartó időszak, melynek csökkentését vagy minimalizálását az üzleti érdek és a várt haszon megteremtése még inkább segíti. Az érintett felek, például a vasúttársaságok, a nemzeti hatóságok és a tagállamok egyértelmű elkötelezettsége nélkül azonban nem lehet sikereket elérni. Minél inkább össze vannak hangolva a rendszer elemei, annál nagyobb a hasznot lehet elérni.

A legfontosabb tényező a szemléletváltás. A vasútvonalműködtetést nyereséget termelő üzletként kell felfogni. Az ügyfél, jelen esetben a vasútvállalatok elégedettsége a legfontosabb, mivel ők szállítják az utasokat és a teherszállítmányokat. Ez nagyon nehéz és tele van kihívásokkal, de megéri – hangsúlyozta ki Vinck.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek