Hetvenezer liter az égből: 747-essel a lángok ellen
Múlt héten csütörtökön futott be a kérés a gép üzemeltetőihez, aznap már fel is szállt Colorado Springsből a Supertanker, tizenkét órányi repülés után pénteken szállt le Tel-Aviv Ben Gurion repülőterén, és a Spirit of John Muir nevű Jumbónak szombaton már fontos szerepe volt a Jeruzsálem környéki tüzek elfojtásában.
Az izraeli kormányzat értékelése szerint a hatóságok vasárnapra sikeresen lokalizálták azokat a tüzeket, a Holt-tenger vidékétől és Jeruzsálem környékétől egészen északra a Haifa környéki, Karmel-hegyi erdőtüzekig, amelyek miatt összesen vagy százezer embert kellett kitelepíteni. Csak pénteken 6-700 lakóépület károsodott és jó néhány közülük teljesen leégett, a sérültek száma 130 körüli, szinte az egész országban veszélyesen magas a füst miatt a levegő szennyezettsége. Szerencsére halálesetet nem okozott a nem teljesen természeti katasztrófa: a tüzek egy részét ugyanis gyújtogatások okozták.
Az izraeli kormány ciprusi, orosz, török, görög, francia spanyol és kanadai tűzoltógépek mellett fontosnak ítélte a világ jelenleg legnagyobb tűzoltó repülőgépének bevetését is. A 747-es eredetileg a Japan Airlines gépe volt, majd az Evergreen International vette meg, amely korábban egy 747-100-ast használt tűzoltásra.
A 747-400-as átépítéséből kialakított speciális gép 74 ezer liter vizet vagy oltóanyagot képes egy felszállásból a tűzre dobni, de ezzel a terheléssel mintegy 7400 kilométert képes lerepülni, fordulóideje teljes feltöltéssel mintegy fél óra, negyven perc. Erdőtüzeken kívül alkalmas hajók vagy olajplatformok oltására, tengeri olajfoltok vagy szárazföldi szennyezések semlegesítésére is. Az izraeli volt a gép első éles bevetése. Az üzemeltető Global Super Tanker Services ugyanis szeptemberben megkapta már a gépre az FAA engedélyét, de még nem kötött szerződést az amerikai adminisztráció illetékesével (US Forrest Service), ezért az Egyesült Államokban történt tűzeseteknél még nem vethették be, pedig a coloradói bázisról az Egyesült Államok bármely pontját két és fél óra alatt elérhetné, hogy beavatkozzon. Viszont a gépet valószínűleg ismét használják majd a következő hónapok folyamán a föld egy másik táján, Ausztráliában ugyanis most kezdődik a nyár és az erdőtűz-szezon.
Izraelben a földi erők mellett összesen huszonkilenc repülőgéppel vették fel a küzdelmet a tűz ellen. A gép miatt egyébként egy időre le kellett zárni Izrael egyik legfontosabb közúti összeköttetését, a Jeruzsálem – Tel-Aviv főutat, mert a 747-es az egyik csomópont közelében dobott oltóanyagot.
Nem mindenki örült a hatalmas gép bevetésének, egyes vélemények drágának tartják a gép használatát (tényleges költségekről ellentmondóak az adatok, a napi 250 ezer dollártól az egymillióig), és voltak katasztrófa-elhárítási szakemberek is, akik azt mondták, hogy ekkora gépet ekkora kapacitással nem lehet városok környékén megfelelően használni. Egy izraeli lap szerint a Supertanker órákon keresztül körözött Haifa környékén a tenger fölött anélkül, hogy oltott volna. A rendőrség közlése szerint ugyanakkor a gép ebben az esetben őrjáratozott, mert a korábbi napok nagy tüzei is nagyon rövid idő alatt fejlődtek fel, tehát érdemes volt a gépet a levegőben tartani, készen az azonnali beavatkozásra, mert félő volt, hogy ismét lángtengerré válik a Karmel-hegy.
Egyébként a gép repülési profilja azt mutatja, hogy ez az őrjáratozás is beavatkozással végződött: a Fligthtradar tanúsága szerint miután kivált a várakozási légtérből, a gép mindössze ötszáz-háromszáz méter magasan hajtott végre néhány rárepülést Haifától délre, tehát gyanítható, hogy dobott is, egyébként az előző napi Jeruzsálem és Tel-Aviv között végrehajtott dobást is a Haifától nyugatra a tenger feletti várakozás előzte meg. Valószínű tehát, hogy volt értelme a Supertankernek átrepülni az óceánt és segíteni az izraeli országos tűz-sorozat eloltásában.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!