Hogy indíts új légitársaságot? A litvánok óvatosan kezdenek
Új légitársaság kezdte meg működését a hónap első napján: az Air Lituanica májusban alakult, és a litván fővárosból Brüsszelbe indította első járatát az észt Estonian Air légitársaságtól lízingelt Embraer 170-essel. A következő gép egy ugyancsak lízingelt, az elsőnél valamivel nagyobb E 175-ös.
A Lituanica eredetileg a litvánok óceánrepülő gépének neve volt 1933-ban. Ezzel egyött az első gépeket nem litván, hanem a lízingbeadó cég észt pilótái repülik, és az Estonian az új társasággal szoros együttműködésben közös jegyeladási rendszerrel és járatszámokkal is segíti az induló céget.
A légitársaság tulajdonosi szerkezetéről ellentmondásosak az információk: a most közölt verzió szerint a résztulajdonos 83 százalékban a Start Vilnius, a litván főváros ingatlanfejlesztési vállalkozása, 17 százalékban a magánbefektetőket tömörítő Lituanica Club. Ehhez képest az Air Transport World azt közölte még a szervezési időszakban, hogy a városi hatóságok 34 százalékot birtokolnak, 49-51 százalék a „stratégiai befektetőké”, a Lituanica Club 17 százaléka pedig kifejezetten litván befektetőket takar.
Erikas Zubrus, a társaság elnöke szerint az első járatokra több jegyet váltottak külföldi, mint belföldi utasok, de ezt kifejezetten pozitív jelenségként tálalta, mondván, ezzel is nő a litvániai idegenforgalom. A brüsszeli és a mostani amszterdami majd az augusztusi berlini járatnyitás után a társaság fokozatosan terjeszkedik és üzemeli majd be a moszkvai, müncheni és prágai vonalat.
A társaság közleménye szerint 2015-re 13-16 vonalon évi 5-600 ezer utast szállít majd, és mintegy másfélezer új munkahelyet teremt Litvániában.
Az új társaság megszületésének előtörténetéhez hozzá tartozik, hogy a folyamatosan veszteséges Lithuanian Airlines, a később FlyLAL néven működő nemzeti légitársaság 2009-ben végleg csődbe ment és leállította tevékenységét. Az új társaság vezetői egy korábbi sajtótájékoztatójukon az eladósodással, a beerősödő versennyel és a közben jelentkező globális válsággal magyarázták a nemzeti légitársaság bukását.
Az Air Lituanica a low-cost társaságok és a jelentősebb európai hordozók közti űrt akarja betölteni, és a legmegfelelőbb választási lehetőséget biztosítani az utasoknak Vilniusra, az első évben 15-20 százalékos részesedésre számítanak a litván főváros repterének forgalmából. Arra a kérdésre, miért indulnak olyan desztinációkra, amelyeket korábban más társaságok feladtak, a válasz az volt, hogy a jól megválasztott géppel és elrendezéssel és olyan menetrenddel, amely kielégíti az igényeket, sikert érhet el a társaság. A korábbi járatokat Boeing 737-essel repülték, ami túl nagynak bizonyult ezeken a vonalakon, a kisebb gép nagyobb frekvenciával látszik célravezetőnek. Az ezekre a desztinációkra korábban repülő Estonian Air és a Skyways Svédországra és Észtországra koncentrált, és emiatt vonták vissza a járatokat.
A társaság nagyrészt az üzleti utazókra és kisebb százalékban a turistákra alapítja terveit, miközben megpróbál a nagy európai társaságokhoz hasonlóan egy járaton háromféle tarifarendszerrel kiszolgálni, a low-cost közönségtől a business-osztályt preferálókig, mindenkinek az igényeit. Brüsszel azért is látszik jó induló járatnak, mert Litvánia júliustól átvette az Európai Unió elnökségét, és ez legalábbis a következő fél évre nagyban segíti a vonal gazdaságosságát.