Horvát–lengyel-kooperációban készülhetnek a Griffinek
A gliwicei székhelyű Newag június elején kötött együttműködési megállapodást a horvát vasúti gyártóval, melynek értelmében a Newag E4ACU gyári kódú, Griffin („griff”) fantázianevű villanygépeinek 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramról üzemelő példányai a Đuro Đaković bródi (Slavonski Brod) üzeméből gördülhetnek ki. A járműveket elsősorban a horvát, valamint a hasonló villamosítási rendszert használó országok vasúti piacaira szánják – írja a Railway Gazette.
A bródi születésű kommunista forradalmárról, Đuro Đakovićról elnevezett üzemet 1921-ben alapították gépgyárként. Az 1960-as évek alatt kezdtek el dízelmozdonyok építésével foglalkozni, azonban a horvát függetlenségi háború kitörését követően, 1991-től a mozdonygyártást a fegyverek előállítása váltotta fel. Azóta csak vasúti kocsik készülnek a bródi üzem falai között. A gyár egyik legismertebb járműve az amerikai EMD licence alapján gyártott G26-os típus volt. A szlovén pályaszámozási rendszer szerint 664-es, a horvát szerint 2062-es sorozatú, hattengelyes mozdonyokból 1972 és 1984 között nyolcvanöt készült a Jugoszláv Vasutak számára.
A horvát cég elnöke, Vladimir Kovačević elmondta, a jó hírnévvel bíró Newaggal való együttműködés kölcsönös előnyöket biztosít a lengyel és a horvát gazdaság számára is. Horvátország és a Đuro Đaković számára is nagy dolog, hogy huszonhárom év szünet után újra mozdonyok fognak épülni Bródban, ráadásul most először készülhetnek az üzemben villamos gépek. Sőt, a megállapodásnak köszönhetően a lengyel partnertől magas szintű szaktudás is érkezik, amiből Horvátország jelenleg igencsak hiányt szenved. Ráadásul mivel a HŽ Cargónak új mozdonyokra lenne szüksége, a kiváló megbízhatósági mutatókkal rendelkező, versenyképes árú Griffin elnyerheti a tehervasút bizalmát a közeljövőben várhatóan kiírásra kerülő mozdonytenderen.
Az 5600 kilowatt teljesítményű Griffineket jelenleg nem kevesebb, mint hét különböző kivitelben kínálja a Newag, mind személyvonati, mind tehervonati forgalomra. Áramnemek szempontjából 3 kilovoltos egyenáramú, 15 és 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramú, valamint többáramnemű kivitel is választható. A tehervonati verzió legnagyobb üzemi sebessége száznegyven kilométer per óra, az „ablakos” vonatok továbbítására tervezett Griffinek pedig akár kétszázzal is hasíthatnak a síneken.
A horvát gyártású Griffinekre a hazai, az uniós, sőt az Unión kívüli piacokon is szeretnének vevőt, vevőket találni. A megegyezés arra is lehetőséget biztosít, hogy a Newag által a Đuro Đaković vasúti kocsijai a lengyel és más piacokon is megjelenhessenek. A Newag és a Đuro Đaković kooperációjában megépítendő Griffinekből először négy nullszériás mozdony készül – számol be az International Railway Journal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!