Húzd meg, ereszd meg

T. H. F.   ·   2015.10.22. 11:15
68nim--IMG_6340

Van annak már kilenc éve is, hogy az akkoriban a Mercedes-Benz Magyarország örökébe lépő Pappas Autó nagyszabású vontatási demonstrációt szervezett Táborfalván. Átütő sikerrel, a kétéltű Unimog rezzenéstelen arccal húzta a megrakott dozátor kocsikat a hét ezrelékes emelkedőn. Nem lehettem ott, ezért telefonon hívtam a tehervonatot Táborfalvára kiállító 017-es Nohab akkori mozdonyvezetőjét, „Figyelj, ezek szerint eljött a mozdonyos tolatómozgások vége?” Ő valami olyasmit mondott, hogy ez azért még odébb van, és valóban nem botlunk úton-útfélen vagonokat cibáló Unimogokba. Viszont a kétéltű, közúton és vasúton is otthonosan mozgó járművekből egyre több használatos honunkban. Budapest, Debrecen, Miskolc, BKV, DKV, tűzoltóság, MÁV – a felhasználók köre folyamatosan bővül.

Megtekintés a BILK-en<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

A Pappas megint bemutatót szervezett, és ismét egy nehézsúlyú vontatójának előnyös tulajdonságait ismertette meg a nagyérdeművel. Az eseményen a Zagro (a főnök Zappel és a dél-német település/telephely Grombach első betűiből) Group vitte a prímet, tekintettel arra, hogy a Mercedes adja az Euro 6-os motorral szerelt járóképes alvázat, amit a Zagro told meg sínvezetővel, vasúti légfékrendszerrel és számtalan adapterrel. A német léptékben is kicsi, mindössze száz főt foglalkoztató üzem hatalmas hozzáadottérték-aránya bámulatos hozadékkal jár: a BILK-en nyilvánosságot kapó Unimog U 423 jeges, taknyos sínen, húsz ezrelékes emelkedőben is képes 140 tonnát vontatni – nagyvasúti járműre kivetítve tulajdonságait a 13,8 tonna összgördülő tömegű kétéltű egy közepes tolatómozdony vonóerejét képes kifejteni – a gép lelke a hidraulikus nyomatékmódosító. (Zárójelben: a gyártó – nem mellesleg a cégcsoport egyik alappillére 2012 óta a Gmeinder mozdonygyár – vezérgépe, a háromtengelyes Terberg-Zagro RR 222/282 felső elegyhatára 2800 tonna!) De ne csússzon a sín, és mozogjon sík terepen az elegy: akkor a távirányítással is mozgatható U 423 körülbelül húsz kilométeres sebességre felgyorsítva 1300 tonnás vonatot is elvisz.

Ezzel a vonattal parádézott az Unimog. A szerelvényben alig volt levegő, csak a „mozdonyfék” üzemelt, amivel bár kicsit darabosabban, de simán meg lehetett állítani a vonatot

A soroksári BILK első, vágányzár mellett bemutatóul szolgáló sínpárján az Unimog egy tíz Rgs kocsiból és a rajtuk lévő, megpakolt konténerekből álló, hozzávetőlegesen 500 tonnás vonattal bemutatózott: közvetlen és távvezérléssel is árulkodott képességeiről. A bemutatót követően a jármű saját lábán, közúton tért vissza a Zagro németországi bázisára – akár kilencven kilométer per órás tempóval.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek