ITK Reform: a magyar Merci
Buszgyárat épít az ITK Holding Debrecenben – számoltunk be róla tavasszal, és gyorsan elszaladt ez a néhány hónap, hiszen a mai napon bemutatták az új üzemet és az új buszt is.
Az Intertanker új busza a Reform 500 LE nevet kapta, ami egyrészt arra utal, hogy ezzel szeretnék megreformálni az elavult magyar közforgalmú autóbuszállományt, másrészt idén ünnepeljük az 500. évfordulóját a reformációnak is, aminek éppen Debrecen volt az (egyik) fellegvára. Hogy-hogy nem, az 500 annak Mercedes gyártmányú járóképes alváznak a típusmegjelölésében is visszaköszön (OC 500 LE), amire a jármű épült, ezek után talán mindenki számára világossá válik, hogy miért úgy hívják az új debreceni buszt, ahogy.
Bár a típus teljesen új, nem lehet azt mondani, hogy egy csetlő-bótló próbálkozásról van szó, hiszen a felépítményt az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár több évtizedes tapasztalattal rendelkező kiváló mérnökei tervezték, így a főkonstruktőr Kozák Péter, a formatervező pedig Fodor Lóránt volt – akik nevéhez egyébként az E és F szériás Ikarusokon túl az S91 is köthető. Úgyis mondhatnánk, hogy ha még létezne a legendás gyár, akkor egy korszerűsített E94 valahogy így nézne ki.
A jármű talán legnagyobb hátránya, hogy Low Entry kivitel, magyarán csak az első két ajtónál alacsonypadlós, a harmadiknál már három lépcsőt kell megmászni, ráadásul itt csak egy felszállósávot lehetett kialakítani. Ezért persze a Mercedes a „bűnös”, hiszen teljesen alacsonypadlós alvázuk nincs, ebből kellett kihozni a magyar mérnököknek a maximumot, ami véleményünk szerint sikerült is, hiszen a belmagasság még itt is elfogadható, csak a leghátsó üléseknek csökken le, de ott viszont nagyon. Emiatt zsúfolt nagyvárosi forgalomban nem tartjuk ideálisnak ezt a járművet, de külvárosban, illetve helyközi vonalakon szinte tökéletes lehet.
Az alváz egyébként hagyományos szénacél (nem kell aggódni, a falvastagság miatt így is simán kibír 15–20 évet, vagy még többet is), a felépítmény rozsdamentes acél, a külső burkolati elemek pedig alumíniumból illetve műanyagból készültek, de néhány helyen (lámpafészek, szélvédő alatti rész, műszerfal), a karbonszálas műanyag is megjelent. Külön örömünkre szolgált, hogy ez a busz végre nem bilikék fényezést kapott, hanem egy kellemes törtfehér színt – ami egyébként több Ikarus EAG prototípuson is látható volt annak idején.
A beltér színválasztása szintén telitalálat: famintás padló, szálcsiszolt homokszínű oldalburkolat, natúr fém kapaszkodók, bordó ülések – üdítő volt végre valami egyedit látni. A világítás kívül-belül teljesen ledes megoldású (még a fényszóró is), ami az alacsony energiafogyasztást és szinte karbantartásmentes működést biztosít.
Szerencsére a vezetőtérben sem a „mindenből a legolcsóbbat” elv érvényesült, így például a kormánykerék multifunkciós, a mikrofon az ülés háttámlájába beépített, a napellenző rolók gombnyomással állíthatók, a saját fejlesztésű műszerfalon az analóg műszereken túl egy LCD monitor is helyet kapott.
Az első Mercedes-Intertanker Reform 500 LE típusú busz tehát véleményünk szerint jól sikerült, de a fanyalgók se felejtsék el, hogy ez még egyelőre egy prototípus, valószínűleg számos apróbb-cseprőbb dolgon kell majd változtatni a tesztfutásokon szerzett tapasztalatok figyelembevételével. A második kocsi egy fél méterrel hosszabb, kétajtós helyközi kivitel lesz, illetve jövőre még egy középmagas padlószintű intercity busz bemutatására is van esély – természetesen továbbra is a Mercedes-Benz lesz a partner. A későbbiekben várhatóan a mini, a midi, a turista és az elektromos buszok is megjelennek a palettán, de teljesen alacsonypadlós Reform busz úgy néz ki, hogy nem lesz, ebben a kategóriában továbbra is a Conectót ajánlja a Mercedes.
Nem elfelejtendő, hogy az Intertanker jelenleg Debrecenben és Budapesten is üzemeltet buszokat, ezek egy részének cseréje pedig hamarosan aktuális kérdéssé válik, és a legjobb eséllyel nyilván a saját buszuk indul majd, így a könnyen lendületet kaphat a gyártás felfuttatása...
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!