Kerékpáros autópályák Koppenhágában
A dán főváros a kerékpározás paradicsomának tekinthető. Lakosságának 37 százaléka biciklivel közelíti meg munkahelyét és ez a szám becslések szerint 2015-ig ötven százalékra fog növekedni. Huszonhat elővárosi kerékpáros sugárút kiépítését tervezik a dánok a következő másfél évtizedben. „Egy város, ami nem csak lehetővé teszi a kerékpározást, hanem úgy tervezi utcáit, hogy a kerékpározás legyen a norma” – hallhatjuk a CNN fenntartható várostervezéssel foglalkozó műsorában.
Alig több mint öt éve, hogy megalapították a kerékpározás fellegvárában a gyalogosok első érdekvédelmi szervezetét. „Sok kerékpáros bizonyos mértékig terroristának tekinthető. Megszegik a szabályokat és ezáltal a gyalogosok nem érezhetik magukat biztonságban. Az a célunk, hogy az utcán mindenki kövesse a szabályokat” – mondta a Copenhagen Post internetes kiadásának nyilatkozva Mikael le Dous, a Dán Gyalogosok Szövetségének elnöke.
A gyalogosok érdekképviselete szerint Koppenhágában a biciklizés már nem csak a motorizált közlekedéssel, de a sétálással szemben is előnyt élvez. Egy kerékpárosok és gyalogosok által közösen használt sétálóutca kapcsán le Dous elmondta, hogy már a kikapcsolódást és a gyerekek szabad mozgását is veszélyezteti az átlagosan óránként 16 kilométeres sebességgel közlekedő biciklisták.
„Az lenne a legjobb megoldás, ha nem gondolnánk azt, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok egyformák.” Tömegük, sebességük és ezek által mozgási energiájuk alapján is egészen más jellemzőkkel bír a két lágy közlekedési mód. Le Dous szerint fel kell hagyni azzal a gyakorlattal, hogy kerékpárosokat és gyalogosokat közös útfelületre tereljük.
Koppenhága problémája ismét a régi dilemmához vezet: a járdán kiépített bicikliút, vagy a közút rovására felfestett biciklisáv jelent jobb megoldást akkor, ha nincs elegendő hely minden más közlekedési módtól elkülönített, dedikált kerékpáros utat építeni. Előbbi esetben a gyalogosok érzik magukat veszélyben, utóbbinál pedig a kerékpárosok kerülhetnek érintkezésbe a figyelmetlen autósokkal. Koppenhága legújabb gyakorlata szerint a parkoló gépkocsik és a járda közé építik a biciklisávot, ami egy újabb problémát vet fel: a leparkolt autóból kipattanó utasok ajtajukat hirtelen kinyitva nem várt meglepetést okozhatnak a kétkerekeseknek.
A budapesti kerékpáros társadalom és a critical mass-jelenség körül kialakult feszültségek is erre a megoldatlan ördögi körre vezethetők vissza – nem találjuk a biciklik helyét a városi aszfaltfelületeken.