Készül az új Gripen, a brazil üzlet marad 36 gépnél
Jól halad az újgenerációs Gripen összeszerelése, jelentette be Dubaiban a repülőszalonon a Saab képviselője. Ulf Nilsson elmondta, a készülő harci gép építése még kevesebb problémával jár az összeszerelő soron, mint a most gyártásban lévő C/D Gripeneké, köszönhetően a teljesen digitális tervezésnek.
Közelebbi dátumot ugyan Nilsson nem említett, de megerősítette, a Gripen NG 2016-ban megkezdheti a tesztrepüléseket. Közben megkezdődött az újgenerációs gépek brazíliai gyártásának előkészítése, háromszáz Embraer-alkalmazott költözött két évre Linköpingbe, hogy elsajátítsa az ehhez szükséges ismereteket, és megszerezze a szükséges tapasztalatot.
Nilsson optimista nyilatkozatát némiképp árnyalja a brazil légierő egyik Dubaiban jelenlévő vezetőjének nyilatkozata, aki azt mondta, a korábbi elképzelésekhez képest a kontinensnyi ország valószínűleg kevesebb Gripent fog vásárolni és gyártani. Az alapszerződés harminchat gépre szól, de a tárgyalások része volt, hogy Brazília a teljes, száznyolc gép beszerzésére szóló F-X2 programját a svéd, illetve brazil gyártású Gripenekkel töltik fel, azonban a légierő illetékese szerint a gazdasági nehézségek miatt a beszerzendő gépek száma „talán eléri a negyvenet, de semmiképp a százat”. Vagyis marad az első lépcsőnek szánt harminchat gépes kooperáció.
Jelen pillanatban a Saab az érvényes szerződések szerint hatvan NG-Gripent épít a svéd légierőnek és harminchatot Brazíliának. A cég további üzletekben bízik, legalábbis a most zajló beszerzések esélyt nyújtanak további Griffek eladására Finnország, Belgium, Bulgária, Horvátország és Szlovákia részéről. Arra utalva, hogy közben Csehország és Magyarország már üzemelteti a gépet, a Saab egyik főembere azzal válaszolt, hogy „talán a Gripen lesz az igazi Euro fighter”, az európai harci gép.
Ugyancsak lehetséges a versenytársaknál kisebb, olcsóbb üzemű gépek eladása Indonéziában, Malajziában, a Fülöp-szigeteken és esetleg további példányokat vásárolhat Dél-Afrika. Ugyanakkor a Saab igyekszik felkelteni az érdeklődést a Gripen iránt a Közel-Keleten is.
Noha egyes potenciális vevőknél a most gyártásban lévő C/D változatok eladásáról van szó, netán az újgenerációs gépek által leváltott svédországi példányoké, az exporteladások bázisa az NG, vagy E/F (az E az együléses, az F a kétüléses változat jelzése). A Gripen erősebb hajtóművet kap, aktív fázisvezérelt (AESA) radarral, új érzékelő és célmegjelölő rendszerekkel.
Maga a sárkány is változik, valamivel nagyobb lesz, a futók bekötése a törzsből a szárnyakra kerül, ami azt jelenti, a törzstartály is nagyobb lesz, vagyis az NG a mostaninál jóval nagyobb hatótávolsággal rendelkezik majd, amit a már széria-felszerelésnek tekinthető, és a magyar gépeken is meglévő légi tankoló berendezés még jobban kiterjeszt.
Nem esett szó azonban az ugyancsak a brazil üzlet kapcsán korábban emlegetett Sea-Gripenről, vagyis hogy a svédek megépítenék az E/F hajófedélzeti változatát is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!