Két Dácsia egyben
·
2011.09.30. 11:00
A 2006-os Innotranson mutatkozott be a Gravita tolatómozdony-család, 2008-ban pedig a fővonali Maxima két változata. Az utóbbi Voith-gép jelenleg a világ legerősebb dízel-hidraulikus mozdonya, kiviteltől függően 2750, illetve 3600 kilowattos teljesítménnyel. A korábban beszállítóként (többek között hajtómű, kapcsolószerkezet) azért döntött saját gyártmányokról, mert a legnagyobb, TurboSplit márkanevű hajtóművének nem volt megrendelése, hiszen akkoriban döntött úgy a Vossloh, hogy a kisteljesítményű mozdonyoknál dízel-hidraulikus, a nagyobbaknál pedig a dízel-villamos hajtásrendszert választja. Természetesen a Vossloh döntése valószínűleg nem független attól, hogy megvehetett egy komplett Alstom-gyárat Spanyolországban (Albuxeich) amely dízel-villamos mozdonyokat szerel össze. A Maxima érdekes motortípussal készült, a névleges fordulatszáma 700-1000 percenként. Feltámad bennünk a kisördög: ez valószínűleg egy közepes fordulatú hajódízel az ABC-től. A Voith azért alkalmazta ezt a megoldást, hogy ne kelljen drága vasúti motort terveztetni, vagy pedig csak venni.
Nemcsak új mozdonyokat készít a kieli gyár, hanem a felújítási piacra is betört. Ehhez kuriózum mozdonytípust választottak. A donor gép a Klöckner–Humboldt–Deutz gyár DG 2000 CCM-je lett, amely hattengelyes, kétmotoros, de egy vezetőállásos mozdony, 2*735 kilowattos teljesítménnyel. A valamikori sorozat mindhárom gépe a Netinera-leányvállalat OHE-nál működött. Hosszú-hosszú, tolatós tehervonatok és irányvonatok élén eltöltött esztendők után következett a selejtezés, de ez nem jelentett szétvágást: a 2000 92 jelzésű mozdony eredeti állapotában a Voith gyár területén található, a 2000 93 a WLE-nél szolgál új motorral és gépházzal. A 2000 91 pedig alapot biztosított a Voith Revita Twin 1700 CC-hez. A típusjelzésben a Twin a továbbra is meghagyott kettős gépelrendezésre utal, az 1700 a teljesítményre kilowattban, míg a CC a tengelyelrendezést jelöli.
A régi gépből csak az alváz, a forgóvázak és a hajtóművek szolgálnak tovább, de azok is átvizsgálva, felújítva. Maga a motor az M47-esekből ismerős lehet, hiszen a Caterpillar 3508B jelű erőforrása foglal helyet mindkét géptérben, egyenként 836 kilowattos teljesítménnyel. Új kardántengelyeket, hűtőt, vonó- és ütközőkészülékeket, biztonsági berendezéseket kapott. A mozdony tömege az új felállásban 108 tonna lett, amely 400 kilonewton indító vonóerővel párosul. A vezetőállásban tartózkodó mozdonyvezető munkakörülményeit légkondicionáló javítja. A Northrail lesz az üzemeltetője, tehát német tolatómozdonyhoz méltóan rádiós távvezérléssel felszerelték. PZB 90-es vonatbefolyásoló és MESA vonatrádió segíti a nagyvasúti pályákon. UIC-pályaszáma 98 80 0421 007-2 D-VTLT lett.
Nemcsak új mozdonyokat készít a kieli gyár, hanem a felújítási piacra is betört. Ehhez kuriózum mozdonytípust választottak. A donor gép a Klöckner–Humboldt–Deutz gyár DG 2000 CCM-je lett, amely hattengelyes, kétmotoros, de egy vezetőállásos mozdony, 2*735 kilowattos teljesítménnyel. A valamikori sorozat mindhárom gépe a Netinera-leányvállalat OHE-nál működött. Hosszú-hosszú, tolatós tehervonatok és irányvonatok élén eltöltött esztendők után következett a selejtezés, de ez nem jelentett szétvágást: a 2000 92 jelzésű mozdony eredeti állapotában a Voith gyár területén található, a 2000 93 a WLE-nél szolgál új motorral és gépházzal. A 2000 91 pedig alapot biztosított a Voith Revita Twin 1700 CC-hez. A típusjelzésben a Twin a továbbra is meghagyott kettős gépelrendezésre utal, az 1700 a teljesítményre kilowattban, míg a CC a tengelyelrendezést jelöli.
A régi gépből csak az alváz, a forgóvázak és a hajtóművek szolgálnak tovább, de azok is átvizsgálva, felújítva. Maga a motor az M47-esekből ismerős lehet, hiszen a Caterpillar 3508B jelű erőforrása foglal helyet mindkét géptérben, egyenként 836 kilowattos teljesítménnyel. Új kardántengelyeket, hűtőt, vonó- és ütközőkészülékeket, biztonsági berendezéseket kapott. A mozdony tömege az új felállásban 108 tonna lett, amely 400 kilonewton indító vonóerővel párosul. A vezetőállásban tartózkodó mozdonyvezető munkakörülményeit légkondicionáló javítja. A Northrail lesz az üzemeltetője, tehát német tolatómozdonyhoz méltóan rádiós távvezérléssel felszerelték. PZB 90-es vonatbefolyásoló és MESA vonatrádió segíti a nagyvasúti pályákon. UIC-pályaszáma 98 80 0421 007-2 D-VTLT lett.