Két hónapnyi repülés? Várják az engedélyt Dunakeszin

Márványi Péter   ·   2012.04.18. 08:30
cim

A Dunakeszi repülőtér még mindig csendes, de a Malév-klub vezetőjének reményei szerint benépesülhet, ha a település önkormányzatának hozzájárulása révén meglesz a hatóság engedélye is, ami egyébként még mindig nem érkezett meg a használókhoz.

De az önkormányzati hozzájárulás feltételei szigorúak, mondhatni furcsák. Június közepéig tart a „próbaidő”, a Malév-klubnak kell megakadályoznia a repülését annak a másik klubnak, amelynek pedig bírósági végzése van arról, hogy repülhet. Vajon mi az önkormányzat célja, miközben azt hajtogatja, hogy nem akarja felszámolni a repteret? Tán abban reménykedik, hogy felszámolja majd a reptér saját magát? Nos, fontos hangsúlyozni: a történések ismeretében ez az újságíró feltételezése, nem az érintetteké. A Malév Repülőklub elnöke, Benedek János beszél a jelenlegi helyzetről.

Benedek János a tavalyi precíziós EB versenyigazgatójaként <br>(fotók: Vörös Attila, Márványi Péter)

Újrakezdheti-e a klub a repülést Dunakeszin?

Megkaptuk a tulajdonosi hozzájárulást a polgármestertől, és a légügyi hatóság ennek alapján adja ki az üzembentartási engedélyt. Mi beadtuk a papírokat, az engedélyt még nem kaptuk meg.

Meddig érvényes ez az új engedély, hogyan alakul a határidő?

Kissé elkeserítő az önkormányzat hozzáállása, mert ezt az engedélyt két hónapra kaptuk meg, próbaidőre, hogy úgymond ez alatt az időszak alatt be tudjuk bizonyítani együttműködési készségünket. Amit a mi véleményünk szerint folyamatosan bizonyítunk. Ugyanakkor nem fogadjuk el azokat a kifogásokat, amiket az önkormányzat támasztott az utóbbi időben, és amelyek alátámasztásához tényekre nem tudtak hivatkozni. Azt halljuk, hogy az utóbbi időkben megszaporodtak a zajsértések. De ez mintha egyfajta szlogenné vált volna itt Dunakeszin: konkrétumokat nem tudnak mutatni. Sőt, birtokunkban van egy nyilatkozat a Dunakeszi-Alag lakópark lakóitól, miszerint ők támogatják a repülőtér létét, és noha tényleg a repülőtér közvetlen közelében élnek folyamatosan, úgy látják, hogy a repülőtér egyáltalán nem zajforrás.

A jeles verseny megnyitóján még ott volt a polgármester is, a hátsó díszemelvényen, a Dunakeszi címer alatt

Különben is tavaly ősz óta alig volt repülés Dunakeszin.

Vitorlázórepülés egyáltalán nem volt március 31-ig, nem is lehetett volna, mert az időjárás sem volt még arra alkalmas. Általában a vitorlázórepülő szezont április elsejével szoktuk elkezdeni, a gépek biztosítása is így szól. A motoros repülés elkezdődött, de nagyon kis mértékben, igazából csak két üzemgépes repülőgépünk volt, azokkal repültünk időnként, minimálisan.

A Dunakeszi repülőtéren a Malév Repülőklub és egyes magánszemélyek kötöttek már valamiféle szerződést az önkormányzattal, viszont van egy másik klub a reptéren, amelyik nem kötött, és ha jól értem a helyzetet, a Malév-klubot akarják felelőssé tenni azért, hogy az a másik klub szerződés híján ne repülhessen.

Nyáron és ősszel és most áprilisban is is le kellett, hogy álljon a repülés

Az önkormányzat tavaly hozott egy rendeletet a repülőtér használatáról, a használat feltételeiről. Ezek egyike, hogy a használó rendelkezzen megállapodással ennek a rendeletnek a szellemében az önkormányzattal. Ilyen megállapodást az Opitz Repülőklub azért nem kötött, mert nekik van egy régebbi szerződésük a repülőtér használatáról. Ők úgy látják, hogy nekik ez a régebbi szerződésük érvényes, és az önkormányzat csak annak figyelembe vételével határozhatott volna meg számukra feltételeket. Ez nem így történt, úgyhogy ők ennek az egész önkormányzati rendeletnek az érvényességét vitatják, bírósági fórumon is megtették, van is egy ideiglenes intézkedés a Pest Megyei Bíróságtól végzés formájában, miszerint az a szerződés valóban érvényes, tehát jogosultak használni a repülőteret. Viszont az önkormányzat tartja magát a saját rendeletéhez, és nem ismeri el, hogy az nem törvényes, pedig a bíróság végzése alapján az illetékes kormányhivatal is kijelentette, hogy az önkormányzatnak ezt a rendeletet nem lett volna joga megalkotni. A rendelet ügye az Alkotmánybíróság elé került, mivel Magyarországon önkormányzati rendeletet csak az Alkotmánybíróság semmisíthet meg.

Ez azt jelenti, hogy ha a Malév Repülőklub a mostani engedélyek birtokában elkezd repülni, de mellette az Opitz-klub is elkezd repülni, akkor az önkormányzat megint lezárhatja a repteret és megtilthatja az üzemeltetést?

Pontosan. Mivel mi vagyunk a repülőtér üzembentartója az önkormányzat megbízása alapján, ezért az önkormányzat azt várja tőlünk, hogy csak azok a repülőgépek repüljenek, amelyek rendelkeznek ezzel a megállapodással. Viszont nekünk ennek betartására hivatalos jogkörünk nincsen. Fizikailag nem tudunk senkit megakadályozni abban, hogy a repülőteret igénybe vegye.

Végső megközelítés a 11-es pályára – mikor lesz valóban utolsó a leszállás?

Ezek szerint ez a mostani engedély, amit a Malév-klub kap, több mint bizonytalan…

Hajszálon függ. Nem kell hozzá más, csak hogy egy idegen gép engedély nélkül leszálljon. Ismerjük a magyarországi kisgépes morált: megszokott, hogy ha valaki elmegy útvonalazni, akkor a közbeeső reptereken csinál egy leszállást átstartolással, tehát lehet, hogy meg sem áll. Ennek a megakadályozására igazából nincsen eszközünk. Ha egy gép átstartol, arra már hivatkozhat az önkormányzat, sőt, az önkormányzati rendeletben az is benne van, hogy bárkinek a bejelentése alapján a vizsgálat időtartamára az önkormányzat bezárhatja a repteret. Ehhez semmi más nem kell, csak hogy egy lakópark valamelyik kedves lakótársa felnézzen az égre, meglásson egy repülőt, és máris jelentheti az önkormányzatnak, hogy súlyos zajsértés történt, akkor pedig azonnal bevonják az engedélyünket.

Ha jól tudom, az önkormányzat arra is figyelmeztette közben a klubot, nehogy azt az álhírt terjessze, hogy az önkormányzat fel akarja számolni a repteret. Igazából mit akar az önkormányzat?

Az önkormányzat számunkra azt az álláspontját fejtette ki, hogy nem kívánják megszüntetni a repülőteret, és elítélik ezeket a híreszteléseket. Dióssi Csaba polgármester úr biztosított engem arról, hogy ő hosszú távon repülőteret szeretne működtetni ezen a területen. A mi engedélyünk elvileg még hat évig érvényes: amikor az önkormányzat megkapta a repülőteret a tulajdonába, azt vállalta, hogy tizenöt évig működteti ezt a repülőteret repülőtérként. Ebből még hat év van hátra. Hogy a hat év után mi fog történni, arról fogalmam sincs.

Csúszott az idei repülőoktatási évad is

Végül is sokan el tudják képzelni, hogy ennyi bonyodalom, egzecíroztatás után, azután, hogy egy repülőklub nem tudja normálisan beindítani a repüzemet a tavaszi idénykezdésre, bizonytalan, hogyan tudja fenntartani a pilótaiskoláját – ilyen körülmények között, ilyen kiszolgáltatottság mellett lehet, hogy maga a repülőklub fogja a kalapját és elmegy egy biztonságosabb helyre.

Természetesen a klubon belül is egyre erősödnek ezek a hangok, nagyon sokan mondják, hogy fejezzük be ezt a hercehurcát, zárjuk le ezt a bizonytalanságot, és költözzünk el valahová. Persze ahhoz, hogy valahová elköltözzünk, valamilyen infrastruktúra kellene. Igazából mi olyan megállapodást tudnánk elfogadni az önkormányzattal, hogy valahol máshol megteremtik számunkra az infrastruktúrát, vagyis a repülőteret. Minél közelebb a mostanihoz, annál jobb. De más reptér is szóba jöhet. Például ha felépítenek nekünk egy hangárt a gödöllői repülőtéren, akkor valószínűleg belemennénk a költözésbe.

Nem tudok ilyen szándékról az önkormányzat felől, de maga a kivitelezés is évekig tarthatna. Mi szeretjük Dunakeszit, még sokáig itt szeretnénk repülni.

Máshol repülni? Ez lenne a célja a polgármesternek?

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Ha százötven vagy ötven éve képesek voltunk vasúti járműveket gyártani, akkor most is képesek vagyunk

Tevan Imre   ·   2024.09.18. 08:30

Az iparpolitikai támogatást is maga mögött érezve a Magyar Vagon célja a cégcsoport konszolidációja, majd a meglévő tudásra építve, akár nemzetközi együttműködések segítségével a képességek folyamatos fejlesztése, hogy az értékteremtési folyamat végén hajtással is fölszerelt vasúti járműveket állítsanak elő saját termékként.