Kigyógyult az Ebolából: a speciális gép, amely hazavitte
A washingtoni szenátus néhány napja különleges meghallgatást tartott a Nyugat-Afrikában tomboló kegyetlen Ebola-járványról, ennek a meghallgatásnak a részeként – előtte pedig Obama elnökkel történt személyes találkozója során – mondta el tapasztalatait, élményeit, és ami a legfontosabb, gyógyulásának történetét Kent Brantly, egy libériai egészségügyi központ orvos-igazgatója, aki elkapta a gyilkos kórt, de az Egyesült Államokba szállították, és az új szérumokkal kikezelték a betegségből.
A történetnek az iho/repülés számára érdekes pontja az, hogyan szállították a beteg férfit egy másik amerikai fertőzöttel együtt Nyugat-Afrikából az Egyesült Államokba – erről jelentek meg nemrég információk. Az orvos a maga részéről részleteket nem mondott a szállításáról, de egy amerikai portál bemutatta azt a különleges légi vállalkozást, amely hazahozta, és amely az amerikai kormánynak nyújt különféle speciális szolgáltatásokat.
A Phoenix Air flottája nagyrészt más cégeknél „szimpla” üzleti gépekként használt merevszárnyú, sugárhajtású típusokból áll. Közülük néhány ennél a vállalkozásnál is VIP-szállítási feladatokra van berendezve, de ugyanúgy megoldható nagy értékű vagy veszélyes különleges áruk, szállítmányok továbbítása. Egy másik jelentős flotta, a „Phoenix Force” az amerikai légierővel és más NATO-országok hadseregével áll szerződéses viszonyban, a Learjetek az elektronikus hadviselésre képesek felkészíteni a légi hadműveletek részeseit, ellenséges gépek rendszereit illetve zavaró tevékenységét imitálják. Ugyancsak katonai kiképzési feladatokra használják komoly számban a már szinte oldtimernek mondható Gulfstream-I-eseket, a manapság business-jetjeiről híres cég első, még légcsavaros konstrukcióját.
A több mint negyven, Georgiában állomásozó gép közül azonban az Ebola kapcsán a légi betegszállításra specializált flotta vált fontossá, amelynek néhány nagy hatótávolságú Learjet 35-ös és 36-os mellett két Gulfstream-III-as a főszereplője. Ezek a gépek a cég adatai szerint az egyedüliek, amelyek ebből a típusból nagyméretű teherajtóval készültek, a „Gray Bird” hívójelű gépek ezért is alkalmasak nagytávolságú betegszállítási feladatokra.
A gépeken az egészségügyi szakszemélyzet mellett a betegek hozzátartozói is kényelmesen elférnek, van lehetőség szükség esetén beavatkozásra is. Az Ebola-betegek vagy más fertőzöttek szállítására pedig a gépen elhelyeztek egy izolációs kamrát, ami garantálta, hogy a betegtől senki nem kaphatta el a veszélyes vírust a fedélzeten.
A gép hatótávolsága 3500 tengeri mérföld (körülbelül 6300 kilométer), ez lehetővé teszi, hogy az amerikai kormány megrendelésére a világ bármely pontjáról az Egyesült Államok területére vigye – kevés technikai leszállással vagy anélkül – a betegeket, sérülteket. A tágasság mellett a gyorsaság a legfontosabb faktor, és feltehető, az Ebolával fertőzött amerikaiak szállítása kapcsán is döntő volt, hogy egy modern, jól felszerelt, célra specializált repülőgép még idejében megfelelő kezeléshez segítette azt a férfit, aki aztán ország-világ előtt elmondhatta, hogy kigyógyult a halálos betegségből.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!