Kínai motorvonatokat vesz Argentína

iho/vasút   ·   2013.01.22. 09:00
400px_argentin

A széles, úgynevezett „indiai” (azaz 1676 milliméteres) nyomtávú szerelvények a Buenos Aires mitrei és sarmientoi elővárosi vonalain közlekedő, elavult szerelvényeket hivatottak leváltani. A kínai China Southern Rolling Stock ötvenöt vonatot, összesen 409 kocsit szállít Argentínának; közülük 225 a sarmientoi vonalra, 184 a mitreire kerül.

Jelenleg mindkét vonal vasúti szolgáltatásáért a Ferrovías és a Metrovías társaságok közös konzorciuma, az UGOMS felelős. Tavaly áprilisig a Trenes de Buenos Aires (TBA) látta el a feladatot, azonban a vállalat működési engedélyét visszavonták a 2012. február 22-én, a főváros Once pályaudvarán történt, 51 halottat és több száz sérültet követelő vasúti katasztrófa miatt. (Az esetről az Indóház Online is beszámolt.) A tragikus baleset világított rá igazán a rossz állapotban lévő, régi szerelvények lecserélésének fontosságára. A konzorcium jelenleg 211 kocsinyi villamos motorvonatot üzemeltet az 58 kilométer hosszú Mitre-hálózaton, valamint 206 egységnyit a 36 kilométeres sarmientoi vonalon. Mindkét vonal 830 Volt feszültségű egyenárammal van villamosítva; az energia-felvétel harmadik sínről történik.

Az új szerelvények összesen 506 millió dollárba kerülnek. A kocsik egyenként 1,26 millió dollár értéket képviselnek a szállítás és a karbantartásukhoz szükséges alkatrészek nélkül. A szerelvényekhez a vontatómotorok a Bombardiertől érkeznek. Habár Buenos Aires elővárosi motorvonatainak legyártására a japán Marubeni-csoport is jelentkezett decemberben, az argentin kormány a kínai CSR-t választotta. A döntés mögött nem is igazán a kínai szerelvények jóval kedvezőbb ára állt, akik nagyjából a felét kérték a japán gyártó által ajánlotthoz képest. Sokkal inkább a kocsik leszállítási idejének rövidsége volt a domináló – számol be a Railway Gazette.

Az argentin főváros elővárosi vonalait tavaly áprilisig üzemeltető TBA egyik Toshiba-gyártmányú villamos motorvonata a sarmientoi vonalon<br>(fotó: Albasmalko, Wikipedia)

Az argentin fél költségeit a meglehetősen nagy méretű beruházásból adódóan a kínai kormány egy tízéves futamidejű, kedvezményes kamatú kölcsönnel próbálja enyhíteni. Sőt, a san martíni elővárosi vasúthálózat néhány évvel ezelőtti, kínai segítséggel történő fejlesztésénél alkalmazotthoz hasonlóan az argentin kormánynak a teljes ár mindössze 85 százalékát kell csak kifizetnie.

Habár az argentin fél augusztusra már száz kocsit szeretett volna forgalomba állítani, az International Railway Journal információi szerint az első egységek várhatóan csak 2014 februárjában érkezhetnek Argentínába. A motorvonat-flotta 2015 novemberére lehet teljes. A kocsik lehető leggyorsabb átadásához a gyártási és összeszerelési munkálatok kizárólag a CSR kínai üzemeiben történnek.

Argentína elnöke a megállapodásról azt nyilatkozta, hogy a motorvonat-beszerzés a legnagyobb mértékű fejlesztés az ország vasútjának elmúlt hatvan éve során. Az új vonatok által a két elővárosi vonalról az összes régi szerelvény eltűnhet, amik már ötven évnél is idősebbek.

Buenos Aires elővárosi vasúthálózatán rengeteg szintbeli gyalogos és közúti átjáró található. A közlekedés biztonságosabbá tételéhez 62 gyalogos aluljárót, és további kilenc felüljárót terveznek létrehozni. A Sarmiento-vonal városi szakaszának föld alatti alagútba helyezéséhez már tavaly megkezdték a munkálatokat, a Morenot és Caballitot összekötő 33 kilométeres alagútnak köszönhetően – melyben tizenkét földalatti megálló található – pedig számos szintbeli átjárót számolhatnak fel az Once pályaudvarra vezető szakaszon.

Kapcsolódó hírek