Kiosztották Az év haszonjárműve díjait

iho/közút   ·   2012.09.30. 09:38
ivecouj400

A kisáruszállítók közt a Ford Transit Custom hat vetélytársát (sorrendben Dacia Dokker, Mercedes-Benz Citan, Citröen Berlingo/Peugeot Partner, Nissan NV400, Opel Combo) megelőzve lett az első. A Ford így háromtagúvá bővítette kishaszonjármű palettáját, melynek középső darabja a Custom, fölötte a Transit található, alatta pedig a Connect. Természetesen testvéreihez hasonlóan a Custom is kapható majd Tourneoként is, amely a személyszállító változatot takarja. Utóbbi készülhet 7 vagy 9 személyes változatban, míg teherszállító testvére egy tonna hasznos terhet szállíthat. A Törökországban gyártott Transitba a 2,2 literes Duratorq TDCi dízelt három teljesítményszinttel, 100, 125 és 155 lóerővel szerelik a munkások. Utóbbi egyébként már az elődben is szolgált.

Az új Ford Transit Custom<br>(fotó: www.ford.hu)

A buszok kategóriájában évente váltják egymást a turistabuszok és a városi buszok, amelyek közül idén utóbbi volt soron. Az öt induló jelölt közül a Mercedes Citaro Euro6 győzött, többek közt a technikai fejlesztéseknek köszönhetően, hiszen már az elődből is létezett hibrid változat. Az Euro6-os rendszerek többletfogyasztása ellenére akár 1000 liter üzemanyag is megtakarítható egy év alatt a gyártó szerint. A generátorok például lejtmenetben nem üresjáratban dolgoznak, hanem teljes terheléssel lassítják a járművet, mialatt az így megtermelt áramot a fedélzeti szuperkondenzátorokba töltik. Ezután normál menetben, amíg lehet, ezeket a tárolókat meríti a jármű.

A Mercedes-Benz Citaro új generációja vitte el a pálmát a buszoknál<br>(fotó: www.mercedes-benz.hu)

A kamionok közt a július elején bemutatott Iveco Stralis Hi-Way győzött. Érdekesség, hogy a típus legelső változata épp tíz évvel ezelőtt kapta meg a díjat a huszonnégy tagú döntőbizottságtól. Az Euro6-os motorral szerelt nyergesvontatón komoly változtatásokat hajtott végre az olasz cég, hisz a Stralist kívül-belül teljesen átrajzolták, így 3%-kal csökkent a légellenállás. A vezető dolgát a személyautókban is csak a luxuskategóriában megszokott vezetéstámogató rendszerek segítik (többek közt távolságtartó, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, lejtő asszisztens), valamint az Iveconnect névre keresztelt fedélzeti számítógép. A sofőr ezen keresztül látja a kamion környékét figyelő akár három kamera képét, a navigációs berendezés adatait, és ez kezeli a kamionos mezőny egyik legfejlettebb vezetőstílus-értékelő szoftverét is a szórakoztatóelektronika adatain kívül.

Truck of the Year 2013 – Iveco Stralis Hi-Way<br>(fotó: www.iveco.hu)

Kapcsolódó hírek