Citaro-teszt Kecskeméten

iho/közút   ·   2012.06.20. 08:30
kicsi

Bemutatkozott Kecskeméten a városi tömegközlekedés fejlesztését támogató projekt keretében szervezett tesztsorozat első típusa: a Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid autóbusz. A járművet június 15-én délelőtt a városháza előtt tekinthették meg az érdeklődők. Rövid sajtótájékoztató után egy próbakör következett, majd a busz a Mercedes-Benz kecskeméti gyárához érkezett, délután pedig hat kört teljesített a városi vonalakon.

A kiállított autóbusz a városháza előtt <br> a képre kattintva galéria nyílik <br> (Erdei Dávid felvételei)

A bemutatott autóbusz premierje 2007-ben volt a mannheimi autóbusznapokon. A soros hibrid megoldásnak köszönhetően a jármű tisztán elektromos üzemben 5 kilométer távolságot tud megtenni, ezzel is kímélve a városok levegőjét. A délutáni teszt során kiderült, hogy ez a táv akár a duplájára is növelhető, ha az autóbusz az üzeme során az akkukat teljesen feltölti.

A hibridbuszt bemutató sajtótájékoztató

A teszt során az autóbusz-vezető kiválaszthatta, hogy automata üzemmódban (amikor az alternatív hajtásmódokat az autóbusz választja ki), tisztán elektromos üzemmódban, esetleg folyamatos töltésen vezeti a járművet. A tetőn található lítiumion akkuk töltésének nagy részét a busz bal hátuljában elhelyezett 160 kilowatt teljesítményű 4,8 literes Mercedes motor adja. Ez álló helyzetben nem üzemel, csak menet közben kapcsol be, ha a jármű úgy ítéli meg, hogy töltésre van szüksége, vagy a jármű vezetője az állandó töltést választja. Tisztán elektromos üzemben a jármű végsebessége óránként 30 kilométer, amely a belvárosi forgalomban megfelelőnek tűnt. Amennyiben automata üzemmódban közlekedik az autóbusz, nem szabályoz le az elektronika a harmincas tempónál, ekkor 65 kilométer per óra a maximális sebesség. További gyorsítás nem lehetséges, mert a busz hajtását végző kerékagymotorok túlhevülnének.

Az autóbusz motortere

Az A, B és C tengelyeken 2-2 darab nagy teljesítményű kerékagymotor található. A gyártó a balesetveszély elkerülése érdekében elektronikát épített be. Fékezéskor a jármű tölti az akkumulátorokat, ezáltal lehetővé teszi azt, hogy a dízelmotor használatára minél kevesebbszer legyen szükség.

A teszt alatt külön figyelmet fordítottak arra, hogy a belvárosban az autóbusz tisztán elektromos hajtással közlekedjen, a külső városrészekben viszont sokszor kellett a dízelmotort használni.

Minden, a hibrid üzemhez szükséges berendezés a tetőn kapott helyet, így az utastérben nem történtek számottevő módosítások. A bemutatott autóbusz holland megrendelésre készült, így az utastérben kamerákkal és csipkártya-leolvasókkal lehetett találkozni. Két helyen is mozgássérült utazására alkalmas peron volt kialakítva.

Jelen és jövő a kecskeméti Széchenyi téren

A délutáni tesztjáratok 13 óra 5 peckor induló 3-as járattal kezdődtek. Ezt követte a város legismertebb vonala a  13 óra 40 perckor induló 14-es, ahol a jármű szinte teljes kihasználtsággal közlekedett. A járművezető szerint a villanymotoroknak köszönhetően szinte nem is érződött a leterheltség. A következő próbakör egy szóló buszos vonalon indult, így lehetőség volt szűk fordulóban is közlekedni.

Az utolsó járat a 16 óra 30 perckor induló 29-es volt. Érdekessége, hogy elővárosi jellegű járat, ugyanis Kecskemét elővárosi környezetéhez tartozó Hetényegyházára közlekedik. Ezen a vonalon viszont nagyobb szükség volt a dízelmotor hajtására is, amit a szoros menetidő, az intenzívebb gyorsítások és a tartósan magasabb sebesség indokolt.

Összességében az autóbusz jó benyomást keltett, újdonsága, hogy a hajtása nem bonyolult, így a szervizelése is könnyebben megoldható. A pénteki tesztnapon a jármű nem hibásodott meg, így remélhetően hogy jó eséllyel indul a pályázaton a többi gyártóval szemben, akik buszait hamarosan szintén kipróbálhatjuk Kecskeméten.

Kapcsolódó hírek