Környezetszennyezés? Dugók? Itt a magasbusz!

iho/közút   ·   2016.05.29. 21:15
400px_teb

A The Guardian arról számolt be a napokban, hogy az úgynevezett Transit Elevated Bus-ról (röviden: TEB) készült terveket május elején Pekingben, a 19. Kínai Nemzetközi High-tech kiállításon mutatták be. Az igazán jövőbe mutató járművel a tervező Song Youzhou kínai mérnök elképzelései alapján szó szerint felül lehetne emelkedni a kínai nagyvárosokra jellemző hatalmas dugókon.

A közúti forgalom felé emelkedő jármű 1400 utas befogadására képes (fotó: belfasttelegraph.co.uk)

A sci-fibe illő buszt mindkén szélén egy-egy hatalmas „láb” emeli magasra, amelyek az út két oldalán futó sínen haladhatnak, óránként akár hatvan kilométert is megtéve. A tényleges közúti forgalom felett, „terpeszállásban” közlekedő tömegközlekedési eszköz inkább emlékeztet a Szárnyas fejvadász című sci-fi-noir filmben látható járművekre, mint a hagyományos buszokra. A busz lényegében kétszintessé teszi a közúti közlekedést, mivel a legfeljebb két méter magas gépjárművek szabadon átmehetnek alatta, még álló helyzetben is, ezzel pedig rengeteg helyet lehet spórolni.

A tervezőmérnök szerint a befogadóképességet tekintve vonat méretű, akár ezernégyszáz utast elnyelni képes közlekedési eszközt egy metrószerelvény árának ötödéből meg lehet építeni, továbbá a hatókörét is sokkal gyorsabban lehet bővíteni, mivel a szükséges infrastruktúra viszonylag egyszerű. Egy TEB negyven hagyományos, gumikerekű buszt válthat ki, legalábbis kapacitás szempontjából.

Hogy az igazán XXI. századi innováció valóra váltását mennyire komolyan gondolják a kínaiak, jól tetten érhető azon, hogy a TEB-prototípust várhatóan már idén nyáron kipróbálják a Pekingtől háromszáz kilométerre keletre található Csinhuangtau városában. A projektet szerte Kínában nagy várakozás övezi, ami nem is véletlen: Kínában 2009 óta több autó közlekedik, mint az addig világelső Egyesült Államokban – csak 2015-ben 21,1 millió személyautót értékesítettek! –, a járműállománnyal együtt pedig a forgalmi dugók száma is jelentősen megnőtt. A zseniális ötlet jövőjét azonban kicsit beárnyékolja, hogy a tervező már 2010-ben is bemutatott ugyanezen a pekingi kiállításon egy szinte teljesen hasonló járművet, amiből aztán nem valósult meg semmi. Lehet, hogy most jött el a megfelelő idő a „magasbusz” elterjedéséhez? Kérdés viszont, hogy a közúti forgalom szereplői vezetés közben hogyan reagálnának egy felülről érkező, hatalmas járműre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek