Lengyel helitender: a Sikorsky visszatért

iho   ·   2015.01.05. 08:45
ec725_s70cim

Három résztvevőre szűkült a lengyelországi helikopter-tender, és a befutó jelöltek listája komoly meglepetés: a kiválasztott jelöltek között ugyanis ott szerepel a Sikorsky, amely októberben pedig még azt adta közre, visszalép a hárommilliárd dolláros üzlettől.

Mint arról akkor hírt adtunk, a Rzeczpospolita című lengyel lap közölte, hogy a cég szerint a varsói hadügyminisztérium kiírását „más gépre szabták”, a nemzetvédelmi tárca által meghatározott technikai, jogi és gazdasági feltételek lehetetlenné teszik a Sikorsky közbeszerzési eljárásban való részvételét. Az akkori közlemény még arról szólt, hogy az előzetes tárgyalásokhoz képest a tenderfeltételek megváltoztak, és a cég csak a feltételek újabb módosítása esetén lép ismét a pályázók közé.

Black Hawk back: az S-70 ismét versenyben

Hogy ezek a feltételek miben és mikor változtak, arról nem jelent meg nyilvános információ, csak az biztos, a Sikorsky a varsói kormány néhány napja kiadott közleménye szerint ott van a csatasorban a hetven közepes többfunkciós helikopterre szóló megrendelésért, az eredeti ellenfelekkel együtt. Vagyis az amerikaiak S-70 Black Hawk forgószárnyasa mellett az AgustaWestland és az Airbus Helicopters gépei próbálják elnyerni az üzletet.

Az S-70-est a PZL Mielec repülőgépgyárban készítik, amelyet az amerikai United Technologies, a Sikorsky anyavállalata évekkel ezelőtt megvásárolt. Ugyancsak egy már külföldi tulajdonban lévő lengyelországi üzem, a PZL Swidnik gyártaná az AW-149-est, az Airbus Helicopters pedig még 2013-ban írt alá szándéknyilatkozatot arról, hogy ha az EC-725 Cougar nyeri a pályázatot, azt is Lengyelországban szerelnék össze.

A Swidnik AW-149-ese

A kormány mostani közleménye egészen biztossá teszi, hogy a korábbi hírekkel szemben a lengyelek nem óhajtanak a meglehetősen sok fejlesztési problémával küszködő európai NH-90-essel foglalkozni, amelyet a Sikorsky kiválása után többen tartottak titkos esélyesnek.

A mostani bejelentés szerint a végleges szerződést idén ősszel kell aláírni. A kommentárok emlékeztetnek arra, hogy az Oroszországgal szembeni európai fellépés egyik fontos bástyája épp Lengyelország, amely már a konfliktus elmérgesedése előtt tervezte haditechnikája fejlesztését, az addig használt szovjet technika leváltását, de 2014 tavasza óta ez még sürgetőbbé vált.

Ha győzne az EC725, azt is Lengyelországban gyártanák

Varsó 40 milliárd dollárt költ a következő tíz év folyamán az eddigi 250 gépes helikopter-flotta lecserélésén túl például az országot védő rakétapajzsra, páncélozott szállító járművekre, tengeralattjárókra és drónokra. A légierő modernizálása már részben megtörtént amerikai F-16-osok beszerzésével és hadrendbe állításával.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.