Lengyel helitender: a Sikorsky visszatért
Három résztvevőre szűkült a lengyelországi helikopter-tender, és a befutó jelöltek listája komoly meglepetés: a kiválasztott jelöltek között ugyanis ott szerepel a Sikorsky, amely októberben pedig még azt adta közre, visszalép a hárommilliárd dolláros üzlettől.
Mint arról akkor hírt adtunk, a Rzeczpospolita című lengyel lap közölte, hogy a cég szerint a varsói hadügyminisztérium kiírását „más gépre szabták”, a nemzetvédelmi tárca által meghatározott technikai, jogi és gazdasági feltételek lehetetlenné teszik a Sikorsky közbeszerzési eljárásban való részvételét. Az akkori közlemény még arról szólt, hogy az előzetes tárgyalásokhoz képest a tenderfeltételek megváltoztak, és a cég csak a feltételek újabb módosítása esetén lép ismét a pályázók közé.
Hogy ezek a feltételek miben és mikor változtak, arról nem jelent meg nyilvános információ, csak az biztos, a Sikorsky a varsói kormány néhány napja kiadott közleménye szerint ott van a csatasorban a hetven közepes többfunkciós helikopterre szóló megrendelésért, az eredeti ellenfelekkel együtt. Vagyis az amerikaiak S-70 Black Hawk forgószárnyasa mellett az AgustaWestland és az Airbus Helicopters gépei próbálják elnyerni az üzletet.
Az S-70-est a PZL Mielec repülőgépgyárban készítik, amelyet az amerikai United Technologies, a Sikorsky anyavállalata évekkel ezelőtt megvásárolt. Ugyancsak egy már külföldi tulajdonban lévő lengyelországi üzem, a PZL Swidnik gyártaná az AW-149-est, az Airbus Helicopters pedig még 2013-ban írt alá szándéknyilatkozatot arról, hogy ha az EC-725 Cougar nyeri a pályázatot, azt is Lengyelországban szerelnék össze.
A kormány mostani közleménye egészen biztossá teszi, hogy a korábbi hírekkel szemben a lengyelek nem óhajtanak a meglehetősen sok fejlesztési problémával küszködő európai NH-90-essel foglalkozni, amelyet a Sikorsky kiválása után többen tartottak titkos esélyesnek.
A mostani bejelentés szerint a végleges szerződést idén ősszel kell aláírni. A kommentárok emlékeztetnek arra, hogy az Oroszországgal szembeni európai fellépés egyik fontos bástyája épp Lengyelország, amely már a konfliktus elmérgesedése előtt tervezte haditechnikája fejlesztését, az addig használt szovjet technika leváltását, de 2014 tavasza óta ez még sürgetőbbé vált.
Varsó 40 milliárd dollárt költ a következő tíz év folyamán az eddigi 250 gépes helikopter-flotta lecserélésén túl például az országot védő rakétapajzsra, páncélozott szállító járművekre, tengeralattjárókra és drónokra. A légierő modernizálása már részben megtörtént amerikai F-16-osok beszerzésével és hadrendbe állításával.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!