Lezuhant EgyptAir-gép: megvannak a roncsok – megvan a CVR!

iho   ·   2016.06.16. 16:15
cim

Az egyiptomiak friss közleménye szerint a kutatóhajó segítségével felsznre hozták a repülőgép pilótafülkéjének hangrögzítőjét. A szerkezet deformálódott, de ettől még a benne lévő felvétel használható lehet.

Korábban írtuk:

Az egyiptomi légügyi hatóság bejelentése szerint a „John Lethbridge” kutatóhajó, amelyet a kairói kormány bérelt ki egy magáncégtől az eltűnt és feltehetően a Földközi-tengerbe zuhant EgytAir A320-as megtalálására, átadta az első képeket a gép roncsairól, most készíti a fellelt gépdarabokról a pontos helyszínrajzokat.

A hajó, amely egy hatezer méterig alkalmazható kis tengeralattjáróval hat napja kapcsolódott be a kutatásba, annak nyomán bukkant rá a roncsokra, hogy egy francia hadihajó befogta a gép két rögzítője egyikének akusztikus jeleit. Vagyis feltehetően ezeknek a „pingeknek” a lokalizálása révén sikerült jó helyen keresni a roncsdarabokat.

Ugyanakkor nem tudni még, hogy a gép amely nagyobb darabjairól van szó: a szűkszavú közlemény úgy fogalmaz, hogy a roncsdarabokat „számos helyen” találták meg, hogy ezek mennyire vannak közel vagy távol egymástól, az nem derül ki a közleményből. A darabok távolsága némi eligazítést jelenthet arról, hogy a gép már a levegőben szétesett, vagy a felszínig egyben volt még és a becsapódás törte össze.

Amennyiben a törzs hátsó része viszonylag egyben maradt, akkor az annyit jelent, hogy ez a törzsdarab egyben a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is magában foglalja, a „dobozokat” ugyanis a gép törzsének hátsó-felső részében rögzítik, nem messze a függőleges vezérsík és a törzs csatlakozásától.

A dobozok saját akusztikus jeladói az egyiptomiak szerint még június 24-éig működnek, de ha a CVR és az FDR a helyén maradt és a gép hátsó része is a megtaláltak között van, akkor ennek nincs jelentősége, mert a rögzítőket a ronccsal együtt a felszínre hozzák, amint az egy hasonlóan a tengerbe zuhant A320-as, az Air Asia esetében történt.

Közben továbbra is ellentmondásosak az adatok az EgyptAir gépének utolsó pillanatairól. A görögök, akiknek a légterében, az egyiptomi légtérbe való belépés előtt, a gép repült, továbbra is azt állítják, mint nem sokkal a zuhanás után, vagyis hogy az utasszállító először kilencven fokot balra tért ki, majd egy 360 fokos kört írt le. De hogy ez a teljes kör egy normális forduló volt, vagy a gép a függőleges tengelye körül pördült-e meg, az az eddigi híradásokból nem derült ki. Vagyis az sem világos, hogy a pilóták által végrehajtott mozgásokról van-e szó.

Az egyiptomiak korábban cáfolták, most megerősítették ezeket az adatokat. A korábbi vitának az lehetett az eredete, hogy a görög légiforgalmi szolgáltató abban a térségben még vette a gép transzponder-adatait és ezek szerint rekonstruálta a mozgást, míg az egyiptomi hatóságok ugyanott csak elsődleges radarjelek alapján informálódhatnak.

Az egyiptomi források továbbra is kétféleképp tálalják a történteket: egyfelől arról beszélnek, hogy baleset történt, másfelől viszont azt mondják, feltehető, hogy robbanás történt a fedélzeten, de azt már nem teszik hozzá, hogy a robbanást mi okozta: bomba-e vagy valami más. Mindenesetre ha a roncsokat felszínre hozzák, az sok kérdésre mindenképp választ ad, ugyancsak fontosnak ígérkezik a fellelhető emberi maradványok alapos vizsgálata.

Mindezzel együtt a világszerte nyilatkozó szakértők óvatosságra intenek: a vizsgálat istenigazából még csak most kezdődik, ha lesznek hozzá tárgyi elemek is. ha a felszínre hozzák a rögzítőket, azok az egyiptomi hatóságokhoz kerülnek, de a karióiak feltehetően átadják majd Toulouse-nak, ahol megfelelő laboratóriumi körülméynek között tudják kimenteni a tartalmukat.

Amint arra több szakértő emlékeztet, egyelőre az ősszel a Sinai-félszigeten lezuhant Metrojet-gép pusztulásának sem tudjuk az okait, még inkább elsietett lenne bármi biztosat kijelenteni, miért zuhant a Földközi-tengerbe az EgypAir A320-asa.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Mentés

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.