Locomore, a távolsági vonatozás új formája

Zöldi Péter   ·   2016.12.19. 21:15
locomore_rovidlid

A könnyed hangvétel jelzi, kiket is céloz meg a Locomore új magánvasúti szolgáltatása, amely december 15. óta kínál közvetlen kapcsolatot Stuttgart és Berlin között, Frankfurton és Hannoveren át. A járat születése egy itthon még gyermekcipőben járó finanszírozási módszernek, a crowdfundingnak, a közösségi finanszírozásnak köszönhető. Ennek részletes leírása szétfeszíti a téma kereteit, röviden olyan vállalkozás-indítási formáról van szó, amelyben az ötletgazda jellemzően az interneten keresztül keres részfinanszírozókat egy pénzügyileg kidolgozott vállalkozásához, akik a vállalkozás beindulása után annak termékeiből különböző formákban, szabályozott elosztási rendszerben részesülnek. Előzetesen 1300 fő kisebb-nagyobb befektetéséből indult útjára a vonat, de ahogy az ötletgazda, Derek Ladewig mondja, most már arról van szó, hogy minél többen szálljanak fel erre a vonatra – átvitt értelemben is –, és győződjenek meg az új termék minőségéről, és így együtt tegyék a Locomore-t sikertörténetté.

A Locomore időben és térben is terjeszkedik

A Locomore nemcsak a DB távolsági járatainak konkurense, hanem a személyautónak, a távolsági busznak, és a belföldi repülésnek is. Az ICE-vel ellentétben több megállója van (Vaihingen, Heidelberg, Darmstadt, Frankfurt (Main) Süd, Hanau, Kassel-Wilhelmshöhe, Göttingen, Hannover, Wolfsburg) és vele Berlin-Zoo ismét távolsági járatot kap. Fontos részlet, hogy a Locomore-szolgáltatás klasszikus, de modernizált személykocsijai 200-as tempóra képesek, ez jóval gyorsabb, mint a távolsági busz, és a menetidő csak kevéssel marad az ICE mögött. A Locomore a vontatási energiát a Naturstromtól szerzi be, százszázalékos ökoáram formájában.

Az első szerelvény indulása Stuttgartból (forrás: hessenschau.de)

A menetdíj Stuttgart és Berlin között helyfoglalással akár 22 euróig is süllyedhet, köztes szakaszokra már 7 euróért is jegyhez lehet jutni, de a preferált időszakokban sem ugorhat a teljes úti jegy ára 65 euró fölé. Az árakat úgy határozták meg, hogy a félárú kedvezményre jogosító BahnCarddal megvásárolt államvasúti jegyeknél mindig olcsóbb legyen, így a spontán, csak néhány alkalommal utazókat egyértelműen beszippantja az új szolgáltatás. Jól látható, ahogy az inga kileng: a high-tech megjelenése a vasúti közlekedésben, a nagysebességű vonatok előretörése és az ezzel összefüggő jegyáremelkedés kitermelte az igényt a mérsékeltebb szolgáltatási és árszínvonallal üzemelő járatok iránt. Végül is kit érdekel, ha öt óra helyett hat óra alatt ér Stuttgartból Berlinbe? Az sem baj, ha az ablak lehúzható, kétszázas tempónál úgysem fogják olyan gyakran húzogatni.

A járat megállói között számos klasszikus egyetemi város szerepel, ez aláhúzza a szolgáltatás fiatalos jellegét, ugyanakkor jelentősen növeli a diákság mobilitását is. A járatokon – külön jegy ellenében – kerékpár is szállítható. A megszokott fülkés és termes elrendezés vegyesen áll rendelkezésre, vadonatúj bőrülésekkel. Ezeken kívül ötfajta további belsőtéri „tájegységet” rendeztek be a vonaton, a Basic, Ruhe (nyugalom), Familie, Themen, és Business. A Themen-fülkék „témái” a kávé melletti beszélgetés, társasjáték és Startup, ezekkel kívánják ösztönözni a vonaton a társas kapcsolatok kialakítását.

Klasszikus fülke, locomore-arculattal (forrás: diezeit.de)

Ahogy az eddigiekből is kiderült, a Locomore nem csupán egy az államvasúti szolgáltatásnak további konkurenciát támasztó magánvasúti szolgáltatók közül, hanem az első crowdfunding-módszerrel életre hívott szolgáltatás, amelynek lételeme az újítás és az utazás új formáinak, tartalmának kitalálása.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek