Nyíregyházi gázbuszok: még legalább fél év kényszerpihenő
2015-ben Kaposvár cserélte le a teljes flottáját CNG üzemű buszokra, 2016-ban Miskolc szerzett be hetvenöt ugyanilyen járművet, de a tervek szerint az idei év elejétől már Nyíregyháza is beállt volna a sorba. A járművásárlási kedvet az állami támogatások hozták meg mindhárom városnak; a szabolcsi megyeszékhely gyakorlatilag ingyen, kvázi ajándékként kapta meg a negyvenegy MAN-t.
Amíg Kaposváron és Miskolcon mondhatni zökkenőmentesen álltak forgalomba az új buszok, a nyíregyházi projektből országos botrány kerekedett: a járművek megérkeztek ugyan határidőre az importőrhöz, de kiderült, hogy a városvezetésnek halvány lila gőze sincs arról, hogy innen hogyan tovább: se telephely, se töltőállomás, se szerelőgárda, se járművezetők, egyszóval semmi nincs hozzájuk, de amolyan mentsük a menthetetlen alapon még a buszok létezését is letagadták.
Mindennek a tetejébe 2016. végén lejárt az önkormányzat szerződése az ÉMKK-val, az állami cég pedig búcsúzóul több száz millió forintra perelte az önkormányzatot arra hivatkozva, hogy az elvégzett szolgáltatásért kapott összeg nem fedezte a kiadásaikat.
Egy ekkora város természetesen nem maradhat tömegközlekedés nélkül, így létrejött egy újabb közszolgáltatási szerződés, ami eredetileg április 30-áig volt érvényben, de ezt most 2018. június 30-áig meghosszabbították. Az optimista tervek szerint idén november–decemberben forgalomba állítják végre a tavaly november óta Tiszaújvárosban veszteglő MAN-eket, sőt, ezek mellé az ÉMKK még további negyven gázbuszt vásárol.
A nyíregyházi tömegközlekedést egyébként jelenleg nyolcvannégy busszal elégíti ki az ÉMKK, átlagéletkoruk jelenleg 13,5 év körül van, a legöregebb harminc, a legfiatalabb hat és fél éves. A flotta típus és darabszám szerinti megoszlása az alábbi:
- 1 Ikarus 260
- 14 Ikarus 263
- 4 Ikarus 280
- 3 Ikarus C80
- 1 Ikarus 415
- 2 Ikarus 412
- 6 MAN SL222
- 1 Solaris Urbino 10
- 28 Solaris Urbino 12
- 10 Solaris Urbino 15
- 3 Kapena
- 1 Credo EN9,5
- 10 MAZ 103
Ez a vegyes flotta viszont a tervek szerint bő másfél év múlva tehát nyolcvanegy, javarészt szóló és néhány csuklós MAN Lion’s Cityre redukálódik. Az eredeti tervekben öt elektromos busz (valószínűleg Evopro Modulo) beszerzése is szerepelt, de a legutóbbi közgyűlésen erről nem esett szó.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!