Mérjünk menet közben!

Kemsei Zoltán   ·   2013.11.08. 13:14
00

Hányszor halljuk az egyre fülledtebb nyári kánikulák idején, hogy „a sínek túlmelegedése miatt lassabban közlekednek a vonatok X és Y állomások között, késések várhatók”. A vasúti sín egyrészt igen érzékeny a hőtágulásra, másrészt pedig nem is mindegy, hol mérik az adott hőmérsékletet.

Így helyezik a sínre a hőmérsékletet mérő modult...<br>(a szerző felvételei)

Az Evopro által kifejlesztett vezeték nélküli sínhőmérséklet-mérő hálózat – amelynek tesztje pár éve az 1-es vonalon volt – a hőmérsékleten kívül annak eloszlását is méri, valamint továbbítja. Hidakon, alagutakban, bevágásokban egészen más hőmérsékleti értékeket kaphatunk, mint egy közönséges nyílt vonali szakaszon. Az eRTM rendszer a síngerincre erősített mérőmodulokból, vezeték nélküli átjátszóból, a központi adatbázisból és felügyeleti rendszerekből áll. Segítségével a méréseken kívül elrendelhető a beállított hőmérséklethatárok elérése esetén a riasztás, vezérelhetik a váltók fűtését, észlelhetik, sőt, előre is jelezhetik a sínkivetődéseket.

Egyszerre legfeljebb 256, egymástól száztól ezer méterig terjedő távolságra levő ponton lehetséges a mérés, mínusz ötventől plusz hatvanöt fokig terjedő tartományban. A hőmérsékletmérés legnagyobb felbontása félfoknyi lehet, a mérés legnagyobb gyakorisága tíz perc. A modulba épített akkumulátor garantált élettartama három év.

...és így néz ki belülről

Teljes körű diagnosztikát lehet végezni az akár 160 kilométer per órás sebességgel elhaladó vonaton is egy új fejlesztésű rendszerrel. Az eRDM lehetővé teszi a túlterhelt vagy aszimmetrikusan rakott szerelvények kiszűrését, továbbá kimutatja az átgördülő kerekek meghibásodásait, ezekkel az adatokkal a pálya védelmét segíti, és megkönnyíti a felépítmény és a járművek felújításának ütemezését.

Az eRDM rendszer kijelzője

A rendszer a pálya egy 24 méteres szakaszán két tengelyszámlálóból és nyolc-nyolc, sínre hegesztett szenzormodulból áll. A mért paraméterek: a vonat sebessége (méréshatár 160 kilométer per óra), kerék-, tengely- és kocsiterhelés két százalék pontossággal, terhelési aszimmetria, kerékhibák (laposodás) kiszűrése. Túlterhelés vagy a pályát esetleg rongáló aszimmetrikus terhelés esetére azonnali riasztási funkció van beépítve.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek