Mint a rakéta! – Gázturbinás hétszemélyes sógoréktól
Ötszemélyes 350 lóerős túragépből hétszemélyes 450 lóerős lett: a titok nyitja az átállás gázturbinára. A bécsújhelyi Diamond új, vagy legalábbis alaposan átépített gépe, a DA50-JP7 néhány napja szállt fel először, és a berepülő pilóták szerint úgy repül, mint a rakéta.
Az eredeti Continental-motoros, kompozit-építésű gép programját 2013-ban mutatták be, maga az első DA50-es 2007-ben repült. Hogy melyik piacot célozták meg az osztrákok ezzel a géppel, az az egyik alváltozat nevéből is kiderül: a Tundra nagy kerekekkel és megerősített futószerkezettel készül kifejezetten burkolatlan pályák használatára, a másik verzió pedig normál futóművekkel lesz alkalmas utasok szállítására és kiképzésre, a gázturbina révén a legextrémebb időjárási viszonyok közepette, mínusz ötventől plusz ötven fokig.
Az AI450S gázturbina az ukrán Motor Sich gyártmánya, amit modern FADC-vezérléssel láttak el, ez annyit jelent, hogy nagyon alacsony a fogyasztása és nagyon egyszerű a kezelése is, az indítás mindössze egyetlen gomb lenyomásával történik.
A gép jól kiegészíti az ugyancsak mostohább körülményekre szánt 168 lóerős dízelmotorral felszerelt másik Tundrát, a DA40 Tundra Start, amely a jövendő pilóták alapképzésének lehet a típusa. Mint erről az iho/repülés is beszámolt, 2013-ban a szintén megerősített és nagykerekes futóval felszerelt négyszemélyes DA40 Tundra Star ötven példányát vette át az Orosz Föderáció két állami repülőiskolája, amelyekkel Szentpéterváron és Uljanovszkban indítottak pilótaképzést. Az akkori megrendelés száztizenhét példányra szólt, a Tundra Star jelenlétét 2017-re már kétszáz fölöttire tervezték, hogy ez megvalósul-e illetve hogy a jelenlegi, nem túl kedvező viszonyok közepette továbbra is szó van-e a gép jekatyerinburgi összeszereléséről, arról egyelőre nincs hír a gyári kommunikációban.
Akkor egyébként azt írtuk, hogy a Diamond a Tundra Star után a kétmotoros dízel DA42-est ajánlja a jövendő pilóták képzése következő lépcsőfokának típusaként, de gyanítható, hogy erre a gázturbinás 50-JP7 még inkább alkalmas lehet. Mindkét gépnek modern, „nagyképernyős” a kabinja, ami jól felkészíti a jövendő nagygépes pilótákat a mai modern utasszállítók pilótafülkéire. Mindenesetre az is komoly előnye lehet az új kombinációnak, hogy a gázturbinás és a dízel-változat repülhet ugyanazzal a Jet A-1 üzemanyaggal, ami nagyban leegyszerűsíti a képzést az egymásra épülő típusokkal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!