Orosz mega-légitársaság: Aeroflot-Transaero házasság
Az Aeroflot csoport része lesz a Transaero, jelenette be a társaság honlapján megjelent szűkszavú közlemény. Eszerint a kormány szakbizottsága, amit Igor Suvalov miniszterelnök-helyettes vezet, „támogatja az akvizíciót”.
A döntés az orosz légiközlekedés fejlesztése és a világ egyik legnagyobb légitársasági csoportjának létrejötte érdekében született, és a cég részvényesei is úgy hiszik, hogy ez a lépés az utasok, a légitársasági alkalmazottak és partnereik érdekét szolgálja – folytatódik a közlemény. Más információk szerint az Aeroflot vezető testülete hamarosan megszavazza a Transaero megvásárlását 75 százalék plusz egy részvény arányban – egy, azaz egy rubelért.
Hivatalosan nincs közlés arról, hogy az akvizíció teljes beolvadást jelent-e, vagy a Transaero megtartja saját arculatát, külön flottáját és szervezetét. Egy névtelenül nyilatkozó Aeroflot-tisztségviselő a Reutersnek úgy fogalmazott, hogy a Transaero teljesen átalakul és integrálódik az Aeroflot-csoportba.
Az ATW légiközlekedési portál mindehhez hozzáteszi, jelenleg mindkét cég erősen veszteséges, a Transaero tavaly 255 millió dollárnyi mínuszt halmozott fel, az Aeroflot idei első félévi forgalmi vesztesége 60 millió dollárnak megfelelő összeg volt, ami az előző év első félévéhez képest csaknem 86 százalékos(!) emelkedés. Ugyanakkor a Transaero az elmúlt évek beszerzései és a rubel értékvesztése következtében súlyosan eladósodott, ennek mértéke tavaly év végére 990 millió dollárnyira nőtt, az idei első félév végére pedig már túljutott az egymilliárdon.
Az Aeroflot állami kézben lévő nemzeti légitársaság, míg a Transaero volt az első magántőkéből alapított nagy légiközlekedési vállalkozás Oroszországban, jelenlegi két főrészvényese Olga Plesakova elnök-vezérigazgató és férje, Alexander, az igazgatótanács elnöke, 18-18 százalékkal. A Transaero megvásárlása egy konzultáns cég képviselője szerint gyakorlatilag álllamosítás, de tekintve a Transaero hatalmasra nőtt adósságállományát, logikus lépés.
Az biztos, hogy az Aeroflot legfontosabb riválisát olvasztja magába. A bejelentés hírére ugyanakkor a moszkvai tőrzsdén a Transaero részvényeinek árfolyama negyven százalékkal megugrott, az Aerofloté viszont 5,75 százalékkkal esett.
A Transaero annak ellenére, hogy kezdetben egy Il-86-ossal repült, fejlődését túlnyomórészt modern nyugati típusokra alapozta, első üzemeltetője volt Oroszországban a Boeing utasszállítóinak. 1991, az első charterjárata óta növekvőben lévő cég, jellemző, hogy idén a párizsi szalonon vehette át a Transaero vezetője a legjobban fejlődő légitársaság kitüntetését, első orosz légitársaságként, amely a nemzetközi porondon fontos és számon tartott Skytrax-díjak valamelyikét elnyerte. Az oroszországi viszonyok között ugyancsak különösen fontos vívmánya volt, hogy a cég bekerült a JACDEC listája szerint a legbiztonságosabb húsz légitársaság közé.
2014-ben a szállított utasok száma 13,2 millió volt, ami 5,6 százalékos növekedést jelentett, igaz, a bevételek ennél jóval szerényebb mértékben, 0,1 százalékkal emelkedtek. A kihasználtság a nagy orosz légitársaságok közül a legjobb volt 83,5 százalékkal. A vonalhálózat 260 hazai és külföldi célállomást tartalmaz.
A Transaero ráadásul az elmúlt években erős fejlesztésbe kezdett, nemrég vette például át első két hosszú törzsű A321-esét, és korábban újabb 700-asokkal bővült a most negyvenhét gépet számláló 737-es géppark. Meglévő szélestörzsű flottáját is igyekszik modernizálni: jelenleg tizennyolc Boeing 767-es, tizennégy 777-es és húsz 747-es alkotja a kétfolyosós állományt.
2011-ben írt alá a cég szerződést a Boeinggal négy újgenerációs óriás 747-8-as megvásárlására. Az első két példány leszállítását még ebben az évben tervezték. Egy évvel később következett a megállapodás, amely szerint az Airbus a maga óriásgépéből, az A380-asból szállítana az orosz társaságnak. Tavaly Farnborough-ban a Transaero igen komoly üzletet kötött az Airbus-szal húsz A330-as, köztük tizenkét neo beszerzésére is.
A múlt héten rendezett moszkvai repülőszalon hírei között szerepelt, hogy a 380-asok átvételét halasztaná a légitársaság, a 747-8-asok azonban az eredeti tervek szerint érkeznek be még év vége előtt a vásárlóhoz. Mindeközben az Aeroflot 787-es üzlete körül is nagy volt a bizonytalanság, először arról volt szó, hogy az orosz állami légitársaság teljesen visszavonja a húszgépes megrendelést, a későbbiekben azonban ezesetben is halasztott átvételről beszéltek. Hogy végülis a vásárlások, flottabővítések sorsa hogyan alakul az akvizíció nyomán, erről megintcsak nincs további információ.
Mint arról már többször beszámoltunk, a rubel tavalyhoz képest több mint negyven százalékos leértékelődése és a nemzetközi szankciók életbe lépése súlyosan érintette az orosz légiközlekedési iparágat. Erősen visszaesett a nemzetközi forgalom, megnőtt a gépek lízingdíja és minden más járulékos költség, miközben a csökkentett jegyárakkal sem sikerült ellensúlyozni az utazási kedv visszaesését. Legutóbb több más társaság mellett a Transaero is kapott állami támogatást a konszolidáció érdekében.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!