Please, mind the gap!

iho   ·   2016.01.12. 18:45
50_P1110288

Loppert Dániel, a NIF szóvivője múlt héten azt ígérte a Facebookon, megvizsgálja a Budapest–Esztergom vasútvonal három, ívben fekvő megállójának ügyét. Vörösvárbányán, Szabadságligeten és Klotildligeten az ívben bedőlő Desiro motorvonatokra nehézkes a felszállás, voltak, akik a peron és a szerelvény közé estek.

A balhé egy hete pattant ki, amikor egy pórul járt utas beesett a peron és a vonat közé a Pilisvörösvár melletti Szabadságliget megállóhelyen, és ezt meg is írta a Facebookon. Súlyos sérülés nem történt, de egyre gyűltek a kommentek a szabadságligeti megállónál szerencsétlenül jártak további történeteiből.

Ha nem működik a lépcső, nagyobbat kell lépni. A képre kattintva galéria nyílik (képek: Vörös Attila)

A probléma elsődleges oka, hogy a megálló egy viszonylag kis sugarú ívben fekszik. Az ívben a forgóvázak közt félúton levő ajtók vannak a legtávolabb a perontól, a helyzetet pedig tovább nehezíti, hogy külső ívből kell behuppanni a bedőlő vonatba. Nem könnyíti az sem a beszállást, hogy a 2-es vonal felújítását úgy végezték, hogy a széles nyomtávú teherkocsik is tudjanak itt közlekedni. A széles nyomtávú pályák űrszelvénye viszont szélesebb a normál nyomtávúakénál, még ha csak 25 centiméterrel is.

Kérdéses, mennyi realitása van itt teherszállításnak, pláne tengelyátszerelt vagonokkal (semennyi). A környéken egy nyergesújfalui üzembe szoktak néha ilyen teherkocsik érkezni, de azt a kiszolgálást Almásfűzitő felől a 4-es vonalon végzik. Esetleg kerülő út lehet a győri fővonalnak a 2-es és a 4-es vonal, ha Almásfűzitő és Budapest közt történne valami. De az amúgy is személyforgalomra berendezkedett vonalon a menetrend miatt szinte lehetetlen lenne beszuszakolni tehervonatokat, hacsak nem éjszaka vagy az ablakosok lemondásával. De mégegyszer leszögeznénk, tengelyátszerelt vagonok olyan ritkán járnak át Magyarországon, hogyha kapunk róla képet, azt biztos felhasználjuk az iho-n vagy az Indóház magazin életképek rovatában.

Szerencsére a Desiro motorvonatokat felszerelték egy kitolható lépcsővel, ami az alacsony peronnal rendelkező megállókban vagy épp a szabadségligetihez hasonló helyeken nagyon hasznos tud lenni. A gond nem itt van, hanem hogy – a nem reprezentatív mérésünk szerint – az esetek felében vagy nem működik a lépcső, vagy nem kapcsolja be a vezér.

A lépcsővel már egész jó a helyzet

Hogy milyen megoldást talál a NIF, epekedve várjuk. A megállók egyenes vonalszakaszra történő áthelyezése lenne talán a legjobb, a nagyot lépni tudó utasoknak viszont az nem tetszene a hosszabb rágyaloglás miatt. A megállókat 2-300 méterrel kéne csak arrébb helyezni, de mire a bürokrácián ez átmegy, optimista becsléseink szerint már rég Flirtök járnak majd errefelé is. Azoknak meg nem olyan a lépcsőjük, mint a Desiróéké, a Stadler vonatain csak elvétve nem működnek az alkatrészek...

Egyébként valójában egy szavunk nem lehet: a megállók és az ajtónyitás előtt ugyanis a Desirókon ékes angolsággal is bemondja a műnéni, „please mind the gap!”

* * *

Indóház Online – Hivatlan oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a holdon, a síneken vagy a sínek mellett, a tűzön vagy a vízen történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek