Repül a jövő repülőgépe? – makettként legalábbis
Ismét a levegőben a NASA és a Boeing Phantom Works közös kísérleti gépe, a távirányított X–48-as, ennek is a C változata: a kísérletek nyomán remélhető, hogy húsz éven belül sikerül radikálisan új, környezetbarát és alacsony fogyasztású utasszállítót létrehozni, ami viszont ugyancsak radikálisan szakít a mai kereskedelmi repülőgépek kialakításával. A NASA közreadta a repülés video-összefoglalóját, a modell az Edwards légitámaszponton hajtotta végre első felszállását.
A hibrid csupaszárny gép elődjéhez képest abban különbözik, hogy az arra szerelt három kisméretű gázturbina helyét két, jóval erősebb vette át. A szárny hátsó felületét meghosszabbították, a hajtóművek így a kilépőéltől sokkal előbbre kerültek, ami azt jelenti, hogy a földhöz képest maga a gép árnyékolja le a hajtóműveket mint zajforrásokat. Amúgy nyilván sokat változtat a gép stabilitási jellemzőin is, hogy a hajtóművek a súlyponthoz lényegesen közelebb tolnak.
Ugyancsak változtattak a korábbi koncepcióhoz képest a függőleges felületeken: a B változaton ezek gyakorlatilag wingletek voltak, a C-n behozták őket a szárnyvégekről a hajtóművek külső vonalára, tehát már igazi ikervezérsíkként a szárny kilépőélére kerültek, látható az oldalkormány is rajtuk.
A HWB, azaz Hybrid Wing Body új, „csendes” változatát elsősorban a kis sebességű aerodinamikai és stabilitási jellemzők próbáira használják, természetesen az átalakult géphez alaposan módosították a kormányzás szoftverjét is, annak reményében, hogy az új kialakítás a gép légellenállását is lényegesen csökkenti.
Az előző B változattal 2007 és 2010 között 92 repülést hajtottak végre. A C változat első repüléséről igen bízakodó nyilatkozatot adott a Boeing programmenedzsere. A modell alapvető paraméretei nem változtak: a fesztávolsága húsz láb, vagyis kb. hat méter, a tömege 250 kilogramm körüli, valószínű csúcssebesége 140 mérföld óránként.