Repül az első európai F-35-ös

iho   ·   2015.09.08. 08:45
italy_f-35_flight_carousel__cim

Fontos állomás a sokat vitatott Lightning-II. programjában: első felszállását teljesítette az első, nem az Egyesült Államokban készült F-35-ös. Mint arról akkor beszámoltunk, márciusban mutatták be a sajtónak, még festetlen állapotában, az olaszországi Cameri gyártócsarnokában az olasz Finmeccanica-Alenia Aermacchi együttműködésben készült és Olaszországban elsőként összeszerelt ötödik generációs harci gépet.

Most pedig megtörtént ennek a gépnek a szűzfelszállása, a hivatalos átadás később, de még idén lesz, írja a Lockheed Martin közleménye.

Az AL-1-es jól vizsgázott szűzfelszállásán<br>(fotó: LM)

Az AL-1-es jelzésű gépet a Lockheed Martin berepülő pilótája, Bill „Gigs” Gigliotti repülte, az egy óra 22 perces tesztrepülés után azt mondta, a gép kiemelkedően jól teljesített, tökéletesen a várakozásoknak megfelelően, meglepetések nélkül.

A Cameri összeszerelő üzem (Final Assembly and Check Out, FACO) az új harci gép kétféle változatát gyártja Olaszországnak, az A (hagyományosan fel- és leszálló, CTOL) és a B (röviden felszálló, függőlegesen leszálló) változatot. Összességében a Lockheed-konstrukció három típus funkciójában repül majd, a Lightning II. váltja az olasz haditengerészet ugyancsak függőleges leszállásra képes Harrierjeit, valamint a légierő Tornadóit és a földi támadó szerepkörben repülő olasz–brazil AMX-eket.

Három más típust vált majd a Lightning-II Olaszországban

Az olasz gyártóhelyen nemcsak olasz gépek készülnek, itt szerelik össze a hollandok számára legyártandó F-35-ös A variánsokat, sőt, valamennyi A altípushoz itt készülnek a szárnyak, a Finmeccanica ugyanakkor a program több fontos elektronikus alrendszeréért is felel.

Az új, alacsony észlelhetőségű többfunkciós harci gépnek már százharminc példányát adták át a megrendelőknek, ezek pedig eddig 38 ezer 700 órát repültek a gyártó adatai szerint. Nemrég érkezett meg az első két példány a Hill légibázisra, először július végén a tengerészgyalogság gépei jutottak el a „kezdeti harckészültség” szintjére, vagyis a gép bevethető, még ha még nincs is tesztelve és engedélyezve valamennyi képessége.

Nemrég fejezte be F-35-ös kiképzését az első ausztrál pilóta, és ugyancsak nemrég repüli a floridai Eglin bázison a gépet a típus első hölgypilótája.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek