Roncstelep a Hortobágyon
Szokatlan látványban lehet része annak, aki mostanában a Hortobágy szélén található Ohat-Pusztakócs vasútállomására érkezik: ameddig csak a szem ellát vasúti személykocsikból álló szerelvények kígyóznak végig a 108-as és az egykori 117-es vonalak elágazóállomásán. Ennyi kocsi darabra számolva is valószínűleg csak több nap alatt fordul meg Ohaton. Az ok prózai: szinte teljesen kipucolták a debreceni „parajost”, a kocsik jó részét valószínűleg hamarosan selejtezik.
Az ötvennél is több jármű között számos típust találunk. A csapat zömét lengyel eredetű, fülkés Bo-k/Bko-k (20-37 015, 035, 052, 081, 104, 107, 112, 115, 124, 140, 141, 145, 154, 155, 156, 159, 163, 164, 178, 183, 187, 191, 195, 199, 208) teszik ki, de klasszikus Bhv-k (20-07 582, 584, 628, 673, 675, 717, 791, 807, 827, 830, 831, 832) és By-ok (20-17 425, 451, 469, 473, 475, 476, 492) és is szép számmal előfordul. A kupacban megtalálható két Csörgő-vezérlő százas BDt (82-27 106 és 149), egy kerekesszékes Byh (20-06 008), egy BDbh (82-28 113), továbbá öt, már jó ideje leállított, a felújítási programból sajnálatosan kimaradó 29-05-ös Bp (038, 039, 064, 077, 078) is vár a csodára. Eredetileg a 015-ös Bp is a gyászmenet tagja volt, ám műszaki okok miatt azt már Balmazújvárosban ki kellett sorozni.
A roncsok kipakolása miatt alig maradt leállított kocsi a hajdúsági megyeszékhelyen: többek között a 490-es By, a 680-as Bhv, a kiégett 152-es Bo, valamint 157-es társa, továbbá a 042-es és 079-es Bp-k maradtak hírmondónak. Meg nem erősített információink szerint Nyíregyházáról is hamarosan elviszik a kukázásra vagy fővizsgára váró kocsikat.
Nem kell hozzá túlzottan nagy matematikusnak lenni, hogy megállapítsuk: ennyi kocsival minimum egy komplett vasútvonal napi járműmennyiségét el lehetne látni. A lengyel fülkések ideje azonban hamarosan tényleg lejár: az évtizedek alatt jó néhányukat szó szerint megette az idő vasfoga – pontosabban a rozsda. Sic transit gloria mundi.
A járművek következő állomása nagy valószínűséggel a szolnoki magasfogadó lesz, ahol kiszedik belőlük a még hasznosítható alkatrészeket, majd selejtezik többségüket, a 29-05-ösökre remélhetőleg még nem a vágás vár. A sátoraljaújhelyi vesztőhelyre azonban leghamarabb is csak négy-öt hónap múlva juthatnak el, mivel december közepéig Sárospatak és Sátoraljaújhely között pályafelújítás és villamosítás miatt teljes kizárásos vágányzár van érvényben. Ráadásul az április elején kezdődött kizárást megelőzően több, személykocsikból álló selejtmenet is érkezett a határvárosba, a bontó pedig információink szerint tolatómozdony híján azóta csak csökkentett kapacitással üzemel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!