Sólyom, a cégbirodalom

Márványi Péter   ·   2013.08.26. 15:00
cim

Az előjelek nem voltak rosszak: noha a kiírás szerint a hétfői sajtótájéákoztató nem szorosan a légitársaság ügyeiről lett meghirdetve, azért a Sólyom Airways vezérigazgatójának, Vágó Józsefnek a névtáblája is ott volt az asztalon, vagyis joggal remélhette a néhány kifejezetten repüléssel foglalkozó újságíró, hogy meg lehet majd kérdezni a vezérigazgatót, hogyan is állnak most a dolgok. Miért nem látjuk az augusztus 18-án érkezett első 737-est ismét Ferihegyen, kell-e a kósza hírek szerint még műszakilag dolgozni rajta, hogyan áll a menetrend, megvannak-e már az első charter-járatok desztinációi, és így tovább. Az is a pozitív jelek közé tartozott, hogy a sajtótájékoztató ceremóniája az Örömódára történt bevonulás után a HA-SHA bejelentkezésének hangfelvétele volt, amint belépett a magyar légtérbe.

Nyilván az sem volt véletlen, hogy ezt a sajtótájékoztatót nem a repülőtérre, hanem a Városligetbe hívták össze

Ezekre a kérdésekre azonban Vágó József részéről mégsem hangzottak el válaszok. Nyilván marketing-megfontolások is lehettek ama döntés mögött, hogy most semmi ne homályosítsa el a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holding Kft. bemutatkozását. Egyértelmű jele volt ennek az is, hogy nem a légitársaság, hanem a többi Sólyom-leányvállalat vezetője, Lucsik János volt a sajtótájékoztató főszereplője. Ugyanakkor a szorosan vett légitársaság szempontjából sem ártott, hogy az ember megpróbálhatta átlátni ennek az egész cégbirodalomnak a szerkezetét, vagyis hogy milyen közegben működik a légitársaság: ami a legtöbb résztvevő vállalkozás esetében kiemelten elhangzott, az az volt, hogy a Sólyom Holding tagjainak elsőrendű feladata a légitársaság zavartalan működésének a biztosítása.

És ezzel tehát elérkeztünk a lényeghez: a holding jelenleg a Sólyom Airways-zel együtt nem kevesebb, mint 16 leányvállalatból áll. A Sólyom pedig egyáltalán nem csak a légitársaság brandje, hanem egy új minőségi magyar üzleti és termékcsaládé, amely a leányvállalatok felállása szerint kiterjed a boltokban is kapható minőségi élelmiszerektől kezdve ingatlanokig és építőipari beruházásokig. Vagyis egy olyan cégbirodalom épül ki, amely nem egyszerűen aládolgozik a légitársaságnak, hanem egy általános nagy prémium-piaci megjelenést céloz.

Másképp ezt úgyis le lehet fordítani, hogy mivel a Sólyom csak egyike ezeknek a vállalkozásoknak, a légitársaság mellett vagy mögött egy sok lábon álló üzleti modell képe kezd kirajzolódni, amelynek csak egy része, bár gyaníthatóan a legfontosabb része a légi vállalkozás.

Az asztalnál a Sólyom Holding vezérkara, beszél Lucsik János, balszélen Vágó József

A felsorolt cégek némelyike nagyon konkrétan köthető a Sólyom Airways tevékenységéhez: ilyen például a Sólyom Air Légijármű- és Légijármű-Alkatrész Kereskedelmi és Forgalmazó Korlátolt Felelősségű Társaság, amely az ACE-val kötött stratégiai együttműködési megállapodást. Ugyancsak egyértelmű a Sólyom Air Fedélzeti Ellátó Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság, illetve a Sólyom Air Földi Kiszolgáló Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság funkciója, bár érdekes, hogy az első gép érkezésekor a Malév Ground Handling volt a 737-es kiszolgálója, de arról már korábban hallottunk, hogy a Sólyom Holding erre a cégre vételi ajánlatot tett. A  Sólyom Air Holding Intermodális Központ Korlátolt Felelősségű Társaság nyilván a cégcsoport logisztikai leágazása, de külön érdekesség a listán az  Utazásszervező Korlátolt Felelősségű Társaság: ez talán arra utal, hogy a Sólyom a charterekhez saját utazási iroda révén akar majd fizetőképes keresletet hozni az üzletbe. Ugyanakkor az olyan funkcióknak a kiszervezése külön cégekbe, mint a  PR-marketing, média és kommunikáció, ugyancsak racionális döntés, egyrészt mert a részleg nyilván a többi vállalkozás PR- és médiaügyeit is szervezheti, másrészt az ennek és hasonló vállalkozásoknak az önállósága révén a költségeik nem terhelik közvetlenül magát a légitársaságot.

A molinón, ahogy egy kolléga felfigyelt rá, a jövőbeni egyfolyosós típus, az A320-as szerepel, nem a mostani Boeingok egyike

Meglehetősen nagyszabású cégbirodalom képe rajzolódott ki tehát a sajtótájékoztatón, amelynek centrumában ott a légitársaság, de amely szemlátomást ezen túlnövő ambiciózus tervekkel foglalkozik. Még ha a mostani sajtóértekezleten ennek a repüléshez nem annyira köthető mozzanatáról, Sólyom és egy a Sólyom által résztulajdonolt cég, a SalesOne Naturalle brand- illetve márkanév alatt piacra kerülő élelmiszereiről volt szó. Az elképzelés mögött pedig az a logika sejthető, hogy a Sólyom, mint légitársaság is attól kaphat plusz stabilitást, ha ott vannak körülötte a másfajta vállalkozások, ugyanannak a brandnek az égisze alatt.

Ami pedig a légitársaság szorosan vett kérdéseit illeti, Vágó József ezekre egy későbbi külön alkalommal ígért válaszokat.

Kapcsolódó hírek