Szerb pusztametró Röszkén
Február 12-én megtörtént az őrségváltás, a szerb vasúttársaság az új, orosz gyártmányú motorvonatokkal szolgálja ki a Szabadka–Horgos–Röszke vonal forgalmát. Az egyébként is eszközhiánnyal küzdő szerb vasút egyik legnagyobb dízelmotorvonat-vásárlása valósult meg 2012-ben, fokozatosan kivonhatják a forgalomból a kiöregedett sinobuszokat.
Ha a Dél-Alföld szempontjából vizsgáljuk a Röszkén keresztülhaladó magyar-szerb kishatárforgalmat, elmondható, hogy a fejlesztés rendkívüli hatással bír. Bár Szeged és Szabadka vasúti összeköttetése nem mondható versenyképesnek a busszal szemben, a Szeged–Horgos határátmenet a szörnyű pályaállapotok és a hosszú menetidő ellenére mind a mai napig jelentős személyforgalmat bonyolít. Ez a határon túli, főként magyarlakta településekről (Magyarkanizsa, Zenta) Szegedre bejáró diákoknak köszönhető, akik elsősorban a kötött pályát választják.
A horgosi vonal felújítására kevés az esély, azonban várhatóan elmaradnak a sorozatos járatlemondások, amelyek igen bizonytalanná tették a Szeged–Röszke–Horgos kishatárforgalom működését. Ezek oka legtöbbször az volt, hogy a feladatra kijelölt sinóba, azok egyre rosszabb műszaki állapota miatt, nem sikerült életet lehelni Szabadkán, más jármű pedig egyáltalán nem volt kéznél.
Ha stabilizálódik a helyzet, akár az utasszám is növekedhet (hasonló pozitív tendencia indult meg az új járművek forgalomba állítása után a Szabadka–Zombor vonalon, erről már korábban is olvashattak az ihón). Emellett az új, DMV 711 sorozatú motorvonatok sokkal kényelmesebbek, s a kulturált utastérhez a 21. század elvárásainak megfelelő vezetőállás is társul. A magyarszo.com értesülései szerint az új szerelvények a jövőben Szegedig is eljuthatnak, ennek lehetőségéről a szerb és a magyar vasúttársaság még egyeztet. (Korábban a sinók is Szegedig jártak.)
A sinók, bár igen népszerűvé váltak az elmúlt években (még egy kortárs művészeti fesztivál nevét, a kultúrcsempész sínbusz rendezvényt is a jellegzetes jármű ihlette), olyannyira elöregedtek, hogy szinte fenntarthatatlanná tették számos mellékvonal közlekedését. A magyarszo.com szerint a szerb vasút vezetősége további motorvonatok vásárlásáról tárgyalt Moszkvában, ezen felül pedig számos vasútvonal felújítását is célul tűzték ki.
A legégetőbb a (Magyarország)–Szabadka–Újvidék–Belgrád–Niš–Dimitrovgrad–(Bulgária) vonal felújítása lenne, a fejlesztésekből a vajdasági mellékvonalak egyelőre kimaradnak. Ellenben a lap szerint a Zenta–Csóka–Karlova (Banatsko Miloševo) vonalra is hamarosan az új motorkocsikat vezénylik, így az ott is komoly problémát jelentő járatkimaradások megszűnhetnek.